Szlovénia második legnagyobb városát a Dráva szeli ketté. A vízparton sétálva több vasszerkezetű hidat láthatunk. A Stari most a közúti forgalom számára épült. A folyó partján számtalan kikapcsolódási lehetőséget alakítottak ki, amihez ez az építmény remek díszlet már több mint egy évszázada.
A második világháború előtt a Stari most (Öreghíd) hivatalos neve State Bridge volt.
A híd középső szakasza 166 méter hosszú és három acél íven nyugszik. A híd építését 1913-ban fejezték be és ugyanezen év augusztus 23-án adták át a forgalomnak. A második világháború alatt megsérült a hídszerkezet, de később részlegesen újjáépítették. Legutóbbi felújítását 1990 és 1998-közt végezték.
Az új híd a Dráva folyón átívelő régi fahidat váltotta fel, amely addig néhány tíz méterrel nyugatra állt a folyótól. Az új híd a Bécs – Trieszt irányában megnövekedett közúti forgalom miatt épült .
Az eredeti terv szerint a hidat a mai Szlovén függetlenség utcája folytatásaként tervezték megépíteni, de ott állt az 1897-1898-ban épült Szlovén Nemzeti Ház. A német nacionalisták számára azonban elfogadhatatlan volt, hogy az új híd közvetlen szomszédságban legyen Szlovénia közelmúltban épült jelképével. A híd a Főtér közelébe került. A helyváltoztatás tönkretette Maribor főterének hagyományos arculatát, és ma is problémát jelent Maribor forgalomszerkezetében.
A híd Eugen Fassbender (1854-1923) bécsi építész és várostervező tervei alapján épült, a híd építési tervét C. Haberkalt mérnök készítette. A híd kialakítása a tőle keletre fekvő régebbi Dráva vasúti hídon (1864-1866) alapul.
A híd három parabola alakú vasívből áll. Ilyen konstrukciót először alkalmaztak. Az útpályaszerkezet 12 m széles. Ahhoz, hogy a két partot összekapcsolhassák, 8 m magasságkülönbséget kellett áthidalniuk, amit 2,5%-os hosszirányú lejtéssel értek el.
A hidat a Dráva mindkét partján ötíves (bal part) vagy háromíves (jobbparti) tégla felhajtó rámpa köti össze. A bejárati részt eredetileg tégla korlátkerítés díszítette, melyet gazdag szecessziós díszítésű oszlopok hangsúlyoztak; hasonló díszítés volt a rámpák alsó részén is. A kerítést, a tornyokat és a díszítéseket az 1941-es felújítás során eltávolították, és egy szerényebb falazott kerítéssel helyettesítették.
A híd teljes hossza 274 méter, ebből 122 méter ível át ténylegesen a Dráván, a többi a két parton található 90 és 62 méteres felhajtó. A parttámaszok 16 m hosszú és 8,60 m széles vasbeton keszonokra kerültek. Alacsony vízállásnál 11,5, illetve 12 m mélységet érnek el.
A Jugoszláv Királyság hadserege 1941 áprilisában, az áprilisi háború kitörésekor lerombolta a Nemzeti hidat, hogy megnehezítse a német megszálló hadsereg behatolását a Dráva-banovina belsejébe.
A hidat 1967-ben először rekonstruálták. 1978-ban és 1979-ben is végeztek kisebb helyreállítási munkákat. 1986-ban ismét megállapították, hogy a híd javításra szorul: meg kell javítani a támasztékok, a rozsdás szerkezet és az útpálya sérüléseit. A hidat 1998-ban, majd 2000-ben is alaposan felújították, amikor is egy időre be is zárták.
Déli szomszédaink a vízpartot nagyrészt természetes szépségében meghagyták, így nincs felesleges “betonlefolyó” jellege, még a modern épületek mellett sem…
Példás ahogy a város a kerékpárút hálózatát kiépítette, és nem csak a vízparton.
Az Öreg híd pedig csak egy remek történelmi helyszín a vízparton pihenést kereső embereknek.
A folyón átívelő impozáns építmény pedig csak egy a számtalan látnivaló közül, amiért érdemes felkeresni ezt a különleges hangulatú várost.
Élmény és fotó: Farkas Attila / www.gogogo.hu
Térkép: Maribor
Információk: Wikipédia