Nagyvárosi forgalom, lépésben haladó autók és buszok, a szmog szinte tapintható. Szennyezett levegőt szívunk nap, mint nap. A szálló por részecskéi ingerlik a szem kötőhártyáját, a szabad szemmel nem látható porrészecskék pedig megtapadhatnak a tüdőben, a légutakon. Az Európai Unióban évente több, mint négyszázezren halnak meg légszennyezés következtében, ez a szám tizenhétszer magasabb, mint a közlekedési balesetben meghaltak száma. Ne üljönk autóba? Mit tehetünk a közlekdés okozta légszennyezés visszaszorítása érdekében? A lakosság mintegy fele valamilyen mértékben szennyezett levegőjű településen él. Kutatások azt bizonyítják, hogy a levegő minőségének jelentős javítása sokkal nagyobb pénzügyi hasznot eredményezne, mint amennyit rá kellene fordítani. Kevesebben betegednének meg, kevesebb lenne az egészségügyi költség és a betegség miatt kiesett munkanapok száma. Számos európai város dugódíjat vezett be a forgalom és a légszennyezés csökkentése érdekében. Londonban 2003 óta kell dugódíjat fizetni, ennek hatására 35 százalékkal kevesebb magánautó hajt a belvárosba. Németországban sincs dugódíj, de több tucat település központjába csak a zöld környezetvédelmi matricával ellátott gépjárművel lehet behajtani. A XXI. század egyik nagy kihivása, hogyan enyhítsük a közlekedés káros hatásait a légszennyezést az üvegházhatást okozó gázokat és a zajt, úgy hogy közben a mobilitással járó előnyöket továbbra is élvezzük.