Idei utolsó adásunkban részletesen beszámolunk a 2021-es Budaörsi Airshow-ról, amelyet minden eddiginél változatosabb programmal rendeztek meg. Szárnyaljanak velünk!
2021-ben igen gazdag programkínálat várta a repülés szerelmeseit a futópályákon. A versenyek mellett ismét számos bemutatót, repülőnapot tartottak az ország különböző pontjain.
Ezúttal Budaörsre invitáljuk Önöket, ahol a repülőtér üzemeltetői egy régi hagyományt élesztettek fel néhány évvel ezelőtt. Az idei Airshow pedig még az előző esztendőknél is változatosabb lett: a vitorlázó műrepülő és ejtőernyős bemutatók mellett a többi között rengeteg helikoptertípus, jetek, egy utasszállító gép és egy Gripen vadászrepülőgép szerepelt a palettán, míg a pilóták között legendás Európa- és világbajnokokat láthatott a közönség.
A Budaörsi Magyarország legrégebbi, ma is működő kisgépes repülőtere. A létesítmény azonban csupán a nevében budaörsi: az 1935-ben megkezdett építkezéskor még Budaörs közigazgatási területén feküdt, ám 1942. április 1-jétől már Budapesthez tartozik.
A második világháború végére ez a repülőtér maradt a legjobb állapotban, ezért itt kezdődött meg a hazai polgári repülés újraindítása, és ideiglenesen ez vált az ország nemzetközi repülőterévé. Újonnan beszerzett Li–2 típusú gépeivel innen indította első belföldi járatát Debrecenbe, majd első nemzetközi járatát Pozsony érintésével Prágába a Maszovlet. A Goldtimer Alapítvány több géptípusának is a Budaörsi Repülőtér az állomáshelye. A 2021-es Airshow-n nem véletlenül repült tehát „otthonosan” a légtérben a HA-LIX lajstromjelű Li–2-es, becenevén „Teve”, amely Európa bármely repülőnapján nagy sikerrel szeli az eget.
A programot megnyitó kötelékben az Alapítvány Po–2-ese és Rubik Ernő által tervezett „Kányája” mellett Imreh Lajos Mi–2-es gépét csodálhattuk meg.
Ezután ejtőernyősök jelentek meg az égbolton, akik különböző magasságokból ugrottak egy „Ancsából”.
Ismét a levegőbe emelkedett „Lujó csirkecombja” – ezúttal bungee jumping ugrásnak adott „helyszínt” a helikopter alatti légtér.
A meglepetésvendég egy négy és feledik generációs könnyű vadászbombázó repülőgép, egy JAS–39 „Griffmadár” volt. Pilótája, Majerik Máté főhadnagy szerencsére nem csak egy áthúzás erejéig tartózkodott a budaörsi légtérben. A katonai repülőgépek egyébként sok esetben, a budapesti ünnepi repülések alkalmával is, „holdingolásra” használják a budaörsi légteret.
A sugárhajtóművet rövidesen forgószárnyak váltották fel. Miután a reptér számos helikoptertípus otthonául is szolgál, így az ő kötelékrepülésük is hazai pálya felett zajlott.
A Goldtimer Alapítvány főpilótája, Rohács Tamás egy Extra 300-as típussal hajtotta végre műrepülő-bemutatóját.
Nem maradhatott ki a bemutatózók sorából Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnok és többszörös Guinness-rekorder (ginisz) sem, aki például 2007-ben 408 manőverrel felállította a legtöbb egymás utáni orsózás világrekordját, emellett kötelékrepülésben is csúcsteljesítménnyel büszkélkedhet. Pályafutása során a vitorlázó repülőgépektől a hatalmas Boeing (böing) utasszállítókig több mint 120 repülőgép-típussal emelkedett a levegőbe, és erre a napra is látványos bemutatóműsorral készült.
Imreh Lajost is sokoldalú pilótaként ismerheti a repülős világ. Pályafutását 1971-ben kezdte a Magyar Honvédelmi Szövetségnél, a MÁV Budakeszi Repülőklubjában, vitorlázógépen. Ezt követően 1991-ig a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium Repülőgépes Szolgálatánál dolgozott, ahol merev- és forgószárnyas gépekkel repült.
A Magyar Vitorlázó Műrepülő Válogatott tagjaként több nemzetközi versenyen vett részt. Ezúttal egy Mi–2-es többcélú szállítóhelikoptert, vagy ahogyan sokan ismerik, „csirkecombot” vezetve mutatta be tudását a közönségnek.
A levegőben feltűnt Vári Gyula pilóta is, aki a katonaságnál kezdte repülőkarrierjét, 1996-tól pedig a Magyar Légierő hivatalos bemutatópilótája volt. A világ egyik legeredményesebb MiG–29-es vadászpilótája három alkalommal nyerte el az abszolút kategória győztese címet a brit Királyi Nemzetközi Légi Parádén – 1998-ban és 1999-ben Fairfordban (ferfordban), valamint 2001-ben Cottesmore-ban. Mindezt a Lockheed-Martin cég által alapított, legjobb tengerentúli versenyző bemutatójáért járó Cannestra Trophy díjjal is kiegészítette 2001-ben. A Budaörsi Airshow-n különleges festésű JAK–52-es típusú gépében csillogtatta meg tudását.
Besenyei Péter műrepülő világbajnok 19 éves kora óta rendelkezik pilótaengedéllyel, 1981-től versenyzett műrepülőként, egészen 2016-os visszavonulásáig, és nevéhez fűződik egy ismert versenysorozat alapjainak a megalkotása is. Szintén számos versenycímmel rendelkezik: Európa- és világbajnokságokon, valamint világkupa-futamokon több mint harminc dobogós helyezést ért el. A légteret azonban nem hagyta el végleg, még ma is számtalan bemutatórepüléssel bizonyítja itthon és külföldön egyaránt, hogy képességei nem koptak meg az évek során. Az immár harmadik alkalommal megtartott Budaörsi Airshow-n is rendkívül dinamikus programot repült.
Majd ismét egy rekordert láthattak a nézők az égbolton: Tóth Ferenc vitorlázó műrepülő pilótát, aki idén augusztusban immár a hetedik világbajnoki címét szerezte meg a lengyelországi Lesznóban megrendezett viadalon. Kivételes teljesítményével egyfajta világrekordot is felállított, hiszen emellett háromszoros Európa-bajnok, valamint a legutóbbi Világjátékokon is ő állhatott a dobogó legfelső fokára.
Ezután egy Kamov Ka–26-os emelkedett a magasba. Az 1960-as évek végétől bő tíz éven keresztül gyártották ezt a típust, és a koaxiális rotorelrendezésű gépnek a sárga, mezőgazdasági változata talán a legismertebb. A koaxiális helikopter jellegzetessége, hogy két, egymással szembeforgó főrotorja van, így nincs szükség kiegyenlítő farokrotorra. Előnye a könnyebb vezethetőség, a kiemelkedő manőverezőképesség, a nagyobb emelőerő, a kis szélérzékenység, a rövidebb hosszméret, a kisebb rotorlapát-átmérő, a csendesebb üzemmód és az alacsony vibrációszint. Hátránya a bonyolultabb lapátvezérlés és meghajtás, valamint a nagyobb önsúly. Szerencsére egyre több repülőnapon tartanak ezzel a típussal is látványos bemutatót.
Késő délután a szlovák Retro Sky Team történelmi bemutatókötelék tagjai szálltak fel. A csapat pilótái a Kassai Repülőklub tagjai, történetük pedig 2009-re nyúlik vissza. Évente 25-35 történelmi légi bemutatót tartanak II. világháborús csatajelenetekkel, valódi robbantással. Zlint, Polikarpov Po–2-est, Jak–52-est, és egy Antonov An–2-est használnak, történelmi festéssel. Műsoruk vendégfellépője a legendás magyar FULCRUM vadászpilóta, Vári Gyula volt, aki egyébként a Kassai Repülő Műszaki Főiskola repülőmérnök-vadászpilóta szakán végzett.
Az egész napos rendezvényt egy Boeing 737–800-as utasszállító gép, valamint két jet bemutatója zárta. Ennél az áthúzásnál a 737-es pilótája Szakács „Szaki” Gábor volt, a jetek kapitányi székeiben pedig Rohács Tamás és Krauth Péter ült.
A képben felhasznált képek a decemberi adásunkban láthatóak. Köszönjük, hogy ebben az évben is velünk tartottak! Reméljük, hogy a 2022-es szezonban is remek hazai és nemzetközi versenyekről számolhatunk. Találkozunk januárban, amikor a Szeged International Airshow-n készült összeállításunkat mutatjuk be önöknek.