Bár legkorábban a Gerle repülőgép építése kezdődött (1979-ben), mégis ez a legfiatalabb tagja gépparkunknak, hiszen 1995-ben állt üzembe. Ennek egyik oka az, hogy egy ilyen kétfedelű motoros gép újraépítése megfelelő tapasztalatokat és felszerszámozottságot igényel, amit meg kell szervezni, másrészt a menetközben adódott kisebb feladatok (vitorlázógép építés, Po-2 restaurálás) értelemszerűen előnyt élveztek, a gyorsabb megvalósíthatóság okán. Viszont éppen ezek a munkák tették lehetővé a szükséges tapasztalatok megszerzését.
A Gerle első példánya 1930-ben készült el Bánhidi Antal tervei alapján, majd az elkövetkező évek során összesen tíz darab épült belőle. Korának legsikeresebb és legismertebb magyar motoros repülőgépe volt. A család leghíresebb tagja a Gerle 13 volt – ennek lajstromjelét viseli az újraépített példány is – mellyel tervezője Bánhidi Antal 1933-ban körülrepülte a Földközi-tengert, majd a London – Debrecen útvonalon kategóriájában távolsági rekordot állított fel. Egy másik Gerlével 1937-ben Dél-Amerikában térképészeti felderítő munkát végzett, a póttartályos gép több mint 15 órát volt képes egyhuzamban repülni a lakatlan, ismeretlen őserdő felett. Sikereit a Gerle annak köszönhette, hogy tervezője, aki maga is tehetséges pilóta volt, olyan gépet alkotott, amely iskolázásra, műrepülésre és túrarepülésre egyaránt kiváló tulajdonságokkal rendelkezett. Az utánépített másolat, bár más motorral, de igazolta nagyszerű elődeinek jó hírét.
Bánhidi Antal, a gép tervezője később a magyar légiforgalom egyik legjobb pilótája lett, a háború alatt JU-52 gépen sok sebesültet szállított haza az orosz frontról, a háború után pedig ő vette át és repülte be az újjáéledő magyar légiforgalom Li-2 gépeit.
www.facebook.com/aerosport.hu ; www.aerosport.hu