Az új TMA (AEROsport 2019.11.)

2020. január 31. az új TMA, azaz Terminal Movement Area életbe lépésének dátuma a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelkörzetében.

Az átalakításra több szempontból is szükség volt. Egyrészt az Európai Unió egyik új rendelete teremtett új helyzetet, másfelől pedig a növekvő forgalom hosszútávú kiszolgálására alkalmas légtérre volt szükség. Az új TMA – amelynek szakmai előkészítését a HungaroControl, a magyar légiforgalmi szolgálat fogta össze – figyelembe veszi a Budapest körüli sportrepülők igényeit is. A kor kihívásainak megfelelő légtérkialakítás eredményeként a Ferihegyről induló és oda érkező gépek esetében 7000 láb magasság felett egyszerűsödnek az érkezési és indulási eljárások, illetve rövidülnek az érkezési nyomvonalak, ezáltal csökken a környezeti terhelés, a légitársaságok pedig üzemanyagot takaríthatnak meg. A TMA méretének növelésével és szimmetrikussá tételével minden irányból biztosított a leszálló gépek folyamatos süllyedése, illetve ennek köszönhetően a légiforgalmi irányítók számára áttekinthetőbb struktúra jön létre. A Budapest környéki sportrepülőknek koordinált légtereket biztosít az új TMA.