2022.09.25.

Kilátópont a várudvarban – Csobánc-hegy

Minden kilátópontra sajnos nem vezet lift, vagy “mozgólépcső”… Ettől még érdemes akár egy hosszabb sétával is megmászni a 376 méter magas hegyet. Több irányból is elkezdhetjük a csúcstámadást. De érdemes mindenképp időt szakítani rá, és nem felrohanni a tetőre. Látnivaló akad közben is gazdagon… Mi Gyulakeszi felől közelítettük meg a […]
2022.09.18.

Se feljutni rá, se lejönni róla nem könnyű – Csobánc, várhegy

Előző cikkünkben feljutottunk a városkapuig, persze csak képletesen, mert a várfal eléggé “foghíjas” így szinte bárhol beléhetünk a várudvarba. Ennek egyetlen előnyét élvezhetjük a  376m magas hegy tetejét körbejárva, hogy szinte 360 fokos körpanorámában gyönyörködhetünk. Érdemes egy tiszta napos időt választani a várlátogatásra, mert akár száz kilóméterre is elláthatunk kis […]
2022.08.27.

Balatoni kilátópont a bazaltvulkán tetején – Hegyestű

Előző cikkünkben a bazalthegy kialakulásáról írtunk. Most a különleges geológiai képződményt kilátópontként fogjuk “használni”. Miután végigsimogattuk a 20–40 cm átmérőjű bazaltoszlopokat a hegy belsejében, elindultunk a 338 méter magasságban lévő panoráma kilátó felé.   A Hegyestű vagy Hegyes-tű egy tanúhegy a Balaton-felvidéken, a Káli-medence keleti peremén, Monoszló és Zánka között, a […]
2022.05.21.

Mielőtt elhúznak a vadlibák… – Madárvárta a Hídvégi-tó duzzasztójánál

Aki a Kányavári-sziget és a Kápolnapusztai Bivalyrezervátum “pörgése” után egy kis nyugalmat szeretne, annak kiváló helyszín a Hídvégi-tó duzzasztójánál található Madárvárta.  Erre a helyre igazán ráillik a “végtelen nyugalom” jelző. A parkoló melleti Laki István-zsilip a Zala, illetve a Kis-Balaton vízszintjét szabályozza a Balatonba ömlés előtt. Építhettek volna mozgólépcsőt is, […]
2022.05.14.

Egy festői elhelyezkedésű vár a Balaton felvidéken – Tátika

A várak meghódítása még békeidőben is “komoly” logisztikai feladat. A vár bevételével már több alkalommal megpróbálkoztam. Az ideális fotózási időponthoz sok szempontot kell figyelembe venni, így volt amikor a párás levegő, vagy a nyári dús lombkorona hátráltatott. De a hétvégi nagy tömeg sem ideális a nyugodt fotózáshoz. A legutolsó “vártámadásom” […]

Életre szóló kapcsolat a Balatonnal – interjú Szlavicsek Judit krimiíróval

Valójában szereti-e a Balatont az író, aki  bűnesetek helyszínévé tesz eldugott nádasokat, elhagyatott öblöt, vagy ismerős partszakaszokat, sőt azzá teszi a Völgyhidat is. A új Hullámsír című regény és az előző Légy/ott is erősen megérinti az olvasót, de vajon mi minden hatott úgy Szlavicsek Juditra, hogy ezek a regények megszülethettek? […]
2022.05.06.

Fellegvár a Balaton felett – Felsővár, Szigliget

A vulkáni kúpon álló várat még az interneten sem lehet pár perc alatt bebarangolni. Az előző összefoglalónkban a felső várhoz vezető utat jártuk be, miközben részletesen kitértünk a vár történelmére.   A Felső várból kb. 30 évvel ezelőtt csak néhány falrészlet állt. Inkább nevezhettük hegymászásnak vagy sziklamászásnak az akkori túrát mint […]
2022.04.16.

Az ország talán legnagyobb húsvéti nyula Kéthelyen

Kevés dolog van ami nincs…  Ez jutott eszembe, amikor kéthelyi faluközpontban szembetalálkoztam az 5 méteres szalma nyúllal, “aki” egy színes kavalkád közepéről figyelte a forgalmat…  Az országban sok település megemlékezik a gyerekek legnagyobb örömére kisebb-nagyobb rendezvény keretében a húsvétról. Kéthely központjában évről évre egyre nagyobbobb és színesebb rendezvénnyel csalogatják a […]
2022.04.07.

A világ legnagyobb huszár szobra – Miskahuszár

Az M7-es autópályán utazók Pákozd mellet elhaladva jövet-menet találkozhatnak a világ legnagyobb huszár szobrával.  Miskahuszár rendíthetetlenül áll a 80 tonnás vasbeton talapzaton.  A 70 tonnás zászlót tartó katona azon a Bogárhalmon néz a távolba, ahonnan 1848. szeptember 29-én Jellasics irányította a seregét.  Jellasics terve – a végrehajtott hadmozdulatokból ítélve – […]
2022.04.02.

Szent Illés próféta-kápolna a somogyi lankák közt

Mi köze Szent-Illés prófétának az Oscar-díjhoz?  A válaszhoz a Festetics családon keresztül, talán közelebb jutunk. A történet helyszíne, a böhönyei Illésmajor.  A település a Balaton és a Dráva vízválasztóján, a szelíd lankákkal díszített belső somogyi dombság peremén fekszik. A települést minden irányból erdő veszi körül, a Dávodpuszta környéki erdőket természetvédelmi […]
2022.03.30.

Kápolna a szőlőtőkék közt – A kishegyi Szent Donát kápolna

Amikor a Balatoni panorámáról beszélünk, akkor mindenki fejében az északi partról a déli felé terülő látkép ugrik be először. A hegyek az északi part fölé magasodnak onnét lehet lenézni… Viszont ha valaki kicsit jobban ismeri a Somogyi dombságot, akkor gyorsan talál számtalan olyan pontot a déli oldalon is, ahonnan gyönyörű […]
2022.02.27.

Séta az elvarázsolt erdőben – Folly arborétum

A magyar tenger partján áll egy elvarázsolt erdő. Miközben az arborétum növényei közt sétálunk – vagy épp csak pihenünk egy padon – egyre inkább azt érezzük, hogy itt valójában mi vagyunk elvarázsolva…  Nálam eddig a francia Riviérán található Ezé vára feleletti botanikuskert állt a dobogó legfelső fokán a kedvenc édenkertek […]