A MiG–29-es a szovjet honi légvédelem számára kifejlesztett kis hatótávolságú elfogó-vadászrepülőgép, amely korlátozottan földi célok támadására is alkalmas volt. A későbbi típusváltozatok már a szárazföldi célok elleni támadásra is képesek.
A típus harcászati képességei gyakran viták, hitviták tárgyát képezi. Az európai üzemeltetők dicsérték és dicsérik előnyeit (például korszerű manőverező-képesség és tolóerő-tömeg arány, valamint részleges állapotvizsgálat, hibakeresés a repülésre felkészítés előtt), melyek főleg a korábbi szovjet típusokhoz képest mutatnak komoly előrelépéseket. Azonban a tényleges háborús alkalmazása eme képességeit nem tükrözi, az eddigi két nagy fegyveres konfliktusban – az 1991-es öbölháború és az 1999-es jugoszláviai NATO hadművelet – rendre alul maradt nyugati kortársaival szemben. Ennek okai részben a NATO tagállamok típussal szembeni felkészültségében és technikai, anyagi lehetőségeikben keresendőek: a fejlettebb fegyverrendszereket, avionikákat alkalmazó többcélú vadászgépek nagyobb létszámban bevetve kevés esélyt adtak a MiG–29-et alkalmazó országoknak a típusban rejlő képességek kihasználására.
Pilóta: Martin „MAT” KUTERKA alezredes – taktikai szárnyparancsnok. 1. osztályú pilóta, tesztpilóta, a MiG-29-es repülőgép oktatója. Ő hajtotta végre az első repülést 1989-ben.
www.facebook.com/aerosport.hu ; aerosport.hu