AEROSPORT.HU
A HOLNAP.HU

Pterodactyl Flight, és repülés biztonsági fórum, (AEROsport 2017.11.)

Kisgépes pilóták, sikló-ernyősök és Ultra Light  gépekkel repülők vettek részt a HungaroControl repülés biztonsági fórumán, amelynek fő témája a légtér sértés volt. A Közlekedés biztonsági Szervezet adatbázisa szerint 2006 és 2017 között 236 légtér sértés történt, ám az elmúlt két évben jelentősen megnőtt a légtér sértések száma, ezek döntő többségét kisgépes pilóták követik el.

A fórum nem titkolt célja egy komoly, szakmai párbeszéd kialakítása volt, hiszen a repülés biztonság szempontjából különösen fontos a kisgépes pilóta társadalommal való kommunikáció. Hogyan lehet biztonságosan, szabályosan, hatékonyan végrehajtani a repüléseket?

Az eddig bekövetkezett légtér sértések eredményeként nem alakult ki  komoly veszély. De a tendenciát és a benne rejlő kockázatot fel kell ismerni és a légtér sértéseket meg kell szüntetni, de legalább az előfordulások  számát csökkenteni kell – mondta a fórum szervezője Kurucz Mihály az AEROSportnak.

A HungaroControl szakembereinek tapasztalatai alapján a légtérsértést sok esetben a repülés előtti felkészülés vagy az alapvető légtérszerkezet ismeret hiánya okozza.Sajnos repülés előtt  a pilóták csak 60-70 százaléka készít repülési tervet.

A Netbriefing rendszert két éve üzemelteti  a HungaroControl. Ez idő alatt számos visszajelzés érkezett, hogyan lehetne még kényelmesebben használni a rendszert, ezek az ötletek valósulnak meg a mostani fejlesztéssel.

Akik nem tudtak részt venni a fórumon, az elhangzott előadásokat az interneten hamarosan megnézhetik.

Az idei szliácsi légiparádén csodálhattuk meg, hogy harcoltak “Azok a csodálatos férfiak, az ő repülő masináikkal”. A cseh Pterodactyl Flight csoport segítségével most nem kell egészen az őshüllők korába visszarepülnünk, elegendő csupán 100 évet…

A bőrsapkás pilóták pillanatok alatt, egy első világháborús légi ütközetet varázsoltak az augusztus végi szliácsi airshow nézői elé, az eredeti gépekre szinte megszólalásig hasonlító 2-3 fedeles masinákkal.

Az angol Sopwith 1½ Strutter és Camel, a szintén szövetséges légierőnél szolgálatot teljesítő S.E.5a, valamint a német Fokker Dr.I-es -amit egyszerűen csak Dreideckernek hívtak-, és a Fokker E.II-es melyek az eredeti harcimasinák 15-25%-al kisebb ultra könnyű repülőgép változatai.  

A kor “vadászgépei” először a polgári forgalomban használt repülők átalakításai voltak. Inkább csak megfigyelési, felderítési célokat szolgáltak, majd különböző fegyvereket erősítettek fel rájuk. A Sopwith gép fegyverzete korában kiemelkedő volt, a tűzerő túlnyomó részét a lövész által kezelt híres Lewis géppuska szolgáltatta. A Strutter másik géppuskája a pilóta elé került, a légcsavarlapátok szétlövését pedig egy egyszerű megszakítóval akadályozták meg, ha az egyik légcsavar-toll a géppuska elé került, egy rudazat kiakasztotta a géppuska elsütő szerkezetét, így az nem tüzelt. Ezzel a technológiával utolérték a német vadászokat akik már 1915 nyarától használták a szinkronizált géppuskát a Fokkeren.

A levegő meghódításának ős korában még igazi “testközeli” csatározások voltak a küzdő felek közt. Szinte olyan közelségben repkedtek egymáshoz, hogy nem csak géppuskával, vagy pisztollyal, hanem akár kis túlzással kardokkal is megküzdhettek volna egymás ellen. A pilóták, és a lövészek hatalmas lelkesedéssel lőtték egymás gépeit. Kicsit olyan hatást keltve mint egy videójátékban, amikor nincs következménye annak kit hányszor találunk el, mert mindig sértetlenül megússza a lövéseket.

A gépekről ledobott “bombák” pedig hatalmas robbanással, gomolygó tűzgömbbel, és füstfelhővel kísérve hagytak nyomot – szerencsére nem a reptér futópályájában – inkább csak a nézősereg emlékezetében.

Köszönjük figyelmüket. decemberi adásunkban is időutazunk egy kicsit. Meglestük, hogy készülnek a repülőgépek a nagy szerelőcsarnokban vagy akár egy kis műhelyben.  

www.facebook.com/aerosport.hu ; aerosport.hu