Metropolitan Opera és a Bolsoj Balett-közvetítései Uránia Nemzeti Filmszínházban

RIGOLETTO Orchesterhauptprobe BESETZUNG: MUSIKALISCHE LEITUNG Andrés Orozco-Estrada INSZENIERUNG Bartlett Sher BÜHNENBILD Michael Yeargan KOSTÜME Catherine Zuber LICHT Donald Holder EINSTUDIERUNG CHOR Martin Wright DRAMATURGIE Benjamin Wäntig HERZOG VON MANTUA Michael Fabiano RIGOLETTO Christopher Maltman GILDA Nadine Sierra SPARAFUCILE Jan Martiník MADDALENA Elena Maximova GIOVANNA Corinna Scheurle MONTERONE Giorgi Mtchedlishvili MARULLO Adam Kutny BORSA Andrés Moreno García GRAF CEPRANO, EIN GERICHTSDIENER David O?trek GRÄFIN CEPRANO, EIN PAGE Serena Sáenz HERREN DES STAATSOPERNCHORES STAATSKAPELLE BERLIN

Az Uránia Nemzeti Filmszínház a járványveszély miatt két ütemben hirdette meg a jegyértékesítést közkedvelt Metropolitan Opera-és Bolsoj Balett-közvetítéseinek 2021/22-es évadára. November 2-tól kezdődik az értékesítés az évad második felére, a 2022-es közvetítésekre és azok ismétléseire. Jegyvásárlásra mind az Uránia pénztárában, mind online felületein lehetőség nyílik keddtől. Ezen a napon az Uránia jegypénztára is a szokottnál korábban nyit, már 10 órától várja az érdeklődőket. Ezzel a teljes évad minden, még előttünk álló operaközvetítésére megnyílik a jegyvásárlási lehetőség, mégpedig a 2019/20-as évadhoz képest változatlan jegyárakkal és a megszokott kedvezményekkel. Az operaévadból eddig két bemutatót láthattunk, és további kilenc előadás áll még előttünk.

Metropolitan Opera közvetítései:

A soron következő közvetítés december 4-én egy kortárs mű, Matthew Aucoin 21. századi Eurüdikéje lesz Erin Morley címszereplésével. Az antik mítoszt, amely szerint Orpheusz a zene erejével próbálja megmenteni imádottját az alvilágból, az amerikai zeneszerző Eurüdiké szemszögéből gondolja újra. A női nézőpontot erősíti, hogy a darab rendezője is egy hölgy, Mary Zimmerman.

A Met hagyományaihoz híven a karácsonyi, újévi ünnepi időszak alatt ismét lesz családi operaelőadás. December 19-én a filmszínház felvételről vetíti a magyar közönség egyik kedvencét, azt a 2006-os, rövidített Varázsfuvola előadást, amely az operaközvetítések történetének első darabja volt, Miklósa Erikával az Éj királynője szerepében.

Majd még ugyancsak az ünnepi időszakban, január 1-jén jön Massenet Hamupipőkéjének 90 perces, rövidített változata, méghozzá élő közvetítésben Isabel Leonarddal.

Az évad második felében, 2022 év elején és tavaszán az olasz klasszikusok dominálnak a programban. A sor január 29-én Verdi Rigolettójának új színpadra állításával kezdődik Bartlett Sher rendezésében. A Tony-díjas rendező az 1920-as évek Európájába helyezi a mantuai herceg bolondjának 16. századi történetét, Quinn Kelseyvel a címszerepben.

Március 12-én a múlt századfordulós Bécs költözik a Met színpadára. Richard Strauss Ariadné Naxosban című operáját a világ egyik legjobb Ariadnéja, a norvég Lise Davidson énekli, olyan sztárok kíséretében, mint Brenda Rae és Isabel Leonard.

Folytatva az olasz szerzők bemutatóit, március 26-án Verdi Don Carlosának a Met-ben még soha nem játszott eredeti, ötfelvonásos változatát viszik színre Sir David McVicar rendezésében, a címszerepet alakító Matthew Polenzanival, valamint Szonja Joncsevával és Elīna Garančával.

Puccini Turandotja május 7-i közvetítésének különös vonzerőt ad a címszerepet éneklő szupersztár, Anna Netrebko, aki már régóta várt rá, hogy ebben a szerepben is bemutatkozhasson a Met színpadán.

A közvetítéssorozat utolsó olasz darabja Donizetti Lammermoori Luciája május 21-én. Az operát az ausztrál színház- és filmrendező, Simon Stone felvillanyozó, új színpadra állításában élvezhetjük, a virtuóz Nadine Sierrával Lucia és Javier Camarenával szerelme szerepében.

A szokottnál erősebb kortárs felhozatalt mutató Met-évadhoz méltón, június 4-én, a sorozat utolsó élő közvetítése is egy kortárs mű, az ausztrál Brett Dean 2017-es, remek Hamlet-feldolgozása lesz, a Metben most debütáló Allan Claytonnal a címszerepben.

A moszkvai Bolsoj Balett közvetítéseinek 2021/22-es évada öt előadásból áll.

Az évad november 7-én Aram Hacsaturján Spartacus című darabjának élő közvetítésével indul. Az örmény származású világhírű szovjet zeneszerző 1954-ben írta ezt a balettjét. Művének az áttörő sikert a leningrádi bemutató után bő egy évtizeddel Jurij Grigorovics 1968-as moszkvai koreográfiája hozta el, mindmáig ebben a feldolgozásban játsszák, a mindenkori legjobb Bolsoj-táncosokkal. A most látható előadásban Igor Cvirko táncolja a címszerepet.

A karácsonyi időszak elengedhetetlen programja A diótörő, amely idén december 26-án felvételről kerül mozivászonra. A 2018 decemberében rögzített előadásban Margarita Shrayner táncolja Marika szerepét, Szemjon Csugyin Diótörő herceget, Gyenyisz Szavin Drosselmeyert és Alexander Vodopetov az egérkirályt.

Január 23-án George Balanchine Ékszerek című táncdarabját közvetítik élőben. A grúz származású mester az amerikai klasszikus balett megteremtője. Művét, amelyet az első egész estés absztrakt balettnek tartanak, New York-i balett-társulata számára írta 1967-ben. A Bolsojban 2012-ben mutatták be először.

Március 13-án A hattyúk tavával folytatódik az évad, az előadást felvételről vetítjük. A lenyűgözően szép balett és a páratlan zenemű ötvözete a moszkvai Bolsoj Színházban született 1877-ben. Nem először láthatjuk az Uránia balettközvetítései között. A 2020. február 23-i előadás rögzített felvételén Olga Szmirnova táncolja Odette és Odile szerepét és Jacopo Tissi Siegfried herceget.

A balettközvetítések évada május 1-jén Cesare Pugni A fáraó lánya című klasszikus darabjával zárul. 1862-ben ezzel a művel aratta első nagy sikerét Szentpétervárott a cári balett fénykorának vezető balettmestere, Marius Petipa. A zeneszerző Cesare Pugni pedig 1851-től működött a cári udvarban, az uralkodói balettkar zeneszerzőjeként.