Makói hagyma, csabai kolbász, Tokaji aszú, kalocsai paprika, Herendi porcelán és még hosszan sorolhatnánk nemzeti büszkeségeinket. A hungarikum szó olyan értéket jelöl, amely a magyarságra jellemző tulajdonságával, egyediségével, különlegességével és minőségével a magyarság csúcsteljesítménye. De vajon képesek-e fennmaradni egy kis ország kulturális értékei egy olyan globalizálódó világban, amely óriási nemzetközi cégek működésére vagy az olcsó távol-keleti tömeggyártásra épül? És vajon mi magunk mennyire tartjuk fontosnak és korszerűnek saját nemzeti értékeinket? A globalizáció, a nemzetközi verseny farkastörvényei a hungarikumoknak sem kegyelmeznek. Amire a piacon nincs kereslet, vagyis ami nem elég jó, divatos, korszerű vagy értékes a vásárlók szemében, az könnyen a tönk szélére kerülhet, mégha mégoly becses kulturális értékről is van szó. Jól mutatja ezt az csődbe ment Ajka Kristály, a Gyulai húsüzem esete, vagy a Hollóházi és a Zsolnay porcelán példája is. A hungarikumként számon tartott magyar tájak is nehéz időket élnek, hiszen a válság következtében jelentősen visszaesett a hazai idegenforgalom. Van-e jövőjük a hungarikumoknak ebben a környezetben? A hungarikumok jóval többek, mint egy-egy termék, tájegység vagy találmány. Nemzeti kulturális értékeket képviselnek, mivel hagyományokat adnak át generációról generációra, és ezzel egy nép kulturális múltját, jelenét és jövőjét biztosítják. A Hungarikum Bizottság egyelőre 12 dolgot választott be a hungarikumok közé, egyebek mellett a budapesti Duna-partot, a budai várnegyedet és az Andrássy utat, továbbá a Hollókői ófalut, a mohácsi busójárást, a matyó népművészetet és a Hortobágyi Nemzeti Parkot. De vajon mit gondolnak a fiatalok ezekről a hagyományos nemzeti értékekről? A piaci logikára épülő világunkban nem elég csak a hungarikumok kiválóságában bízni. Ebben a világban a jó bornak is kell cégér, máskülönben egyre nehezebb lesz eladni. Nemzeti, kulturális értékeinknek is jó reklámra, színvonalas nemzetközi és hazai hírverésre, megújulásra van szükségük ahhoz, hogy hosszú távon fennmaradhassanak, és hogy még gyermekeink, unokáink is büszkék lehessenek rájuk.