A verseny most elsősorban nem az esélyesekről szól, hanem arról, hogy melyik legénység és hajó képes arra, hogy az embert próbáló körülmények között biztonságosan vitorlázva tegye meg a versenytávot. A 48. Kékszalag Erste World Nagydíjon mindenki győztes lesz, aki legyőzi az elemeket, és levitorlázza a légvonalban mintegy 155 kilométert.
A Magyar Vitorlás Szövetség és partnerei, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság és a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata közösen ügyelnek arra, hogy a bajba kerülő hajók gyorsan segítséget kapjanak. Folyamatos ügyeletet tartanak a verseny teljes időtartama alatt, és motorosaik készenlétben állnak arra, hogy részt vegyenek a mentésben, amennyiben erre szükség lesz.
Az elmúlt években általában gyenge vagy közepes szélben futották le ezt a távot, ezért nehéz megjósolni, hogy melyik hajó lehet az abszolút leggyorsabb, aki 2016-ban elhódíthatja a Balaton Kékszalagját. Jó esélyei lehetnek a magyar fejlesztésű, a Kékszalag-rekordot tartó Fifty-Fifty katamaránnak vagy az RSM-DTM nevű „repülő” kéttestű hajónak is, de befuthatnak az Extreme 40-es katamaránok is. Persze elképzelhető az is, hogy a ritka erős szeles körülmények egy hagyományos, egytestű hajót segítenek diadalra. Az viszont biztosnak látszik, hogy a tavalyi tókerülő versennyel ellentétben, amikor csak éjjel ért célba az első hajó, idén már a mai napon választ kapunk erre a kérdésre.
A Kékszalag regattát 1934 óta tradicionálisan ugyanazon a távon futják. A hajók Balatonfüred elől rajtolnak, innen keleti irányba vitorláznak Balatonkenese felé. A következő úticél Siófok, majd a Tihanyi-szoroson áthajózva a Balaton nyugati végében, Keszthely előtt kerülnek meg egy bóját, mielőtt visszavitorláznak Balatonfüredre.
A verseny szombat reggel 9 óráig tart. Az Országos Meteorológia Szolgálat a verseny teljes tartamára erős észak-északnyugati szelet vár, amely csak a jövő hét elején mérséklődik.