A Black Friday az Egyesült Államokból eredő, mára már világszerte elterjedt vásárlási őrület. Az akciókat jellemzően a Hálaadást követő pénteken tartják, ami minden évben november 23-a és november 29-e közé esik. Idén ez a dátum 2024. november 29.

A Black Friday kialakulásának története elég szövevényes, és nincs egyetlen, mindenki által elfogadott magyarázat.
- A legelterjedtebb magyarázat szerint a kifejezés Philadelphiából ered, ahol a rendőrök használták először az 1950-es években a hálaadás utáni napra. Ekkor ugyanis rengeteg ember özönlötte el a várost a másnapi Army-Navy focimeccs miatt, ami hatalmas forgalmi dugókat és zsúfoltságot okozott. A rendőröknek emiatt rengeteget kellett túlórázniuk, és a bolti lopások száma is megnőtt.
- Egy másik elmélet szerint a „fekete péntek” kifejezés a könyvelésből ered. Régen a könyvelők piros tintával jelölték a veszteséget, és feketével a nyereséget. A hálaadás utáni időszakban a karácsonyi bevásárlásnak köszönhetően sok üzlet veszteségesből nyereségesbe fordult, így a könyvelésben a piros tintát felváltotta a fekete.
- A „fekete péntek” kifejezést már az 1800-as években is használták, az 1869-es pénzügyi válságra utalva, amikor két befektető, Jay Gould és Jim Fisk megpróbálta manipulálni az arany árát, ami hatalmas gazdasági káoszt okozott.
Bármelyik is legyen az igazi eredete, a Black Friday mára a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelenti, és világszerte elterjedt, mint az év egyik legnagyobb akciókkal teli vásárlási napja.

A Black Friday pozitívumai között elsősorban azt kell kiemelni, hogy a vásárlók jelentős kedvezményekkel juthatnak hozzá a kívánt termékekhez, akár karácsonyi ajándékokról, akár régóta áhított dolgokról van szó. A Black Friday fellendíti a kereskedelmet, ami jótékony hatással lehet a gazdaságra. Ezzel együtt az akciók miatt megnövekedett forgalom extra munkaerőt igényel, ami munkahelyteremtéssel jár.

Természetesen az akciós napoknak vannak negatívumai is. A Black Friday az impulzusvásárlások melegágya, ami a túlfogyasztáshoz és a pazarláshoz vezethet. A megnövekedett termelés és szállítás jelentős környezeti terheléssel jár. A Black Friday akciók sokszor a gyártókra és a kereskedőkre nehezedő nyomás árán jönnek létre, ami etikus problémákat vet fel.

- Tippek a tudatos vásárláshoz Black Friday-kor, néhány ötlet, hogy az “AKCIÓS” termék ne kerüljön az eredeti ár többszörösébe…
- Készíts listát azokról a termékekről, amikre valóban szükséged van, és ne térj el tőle.
- Ne dőlj be a „szuper akcióknak”, hanem ellenőrizd, hogy valóban kedvező áron kínálják-e a terméket.
- Gondold át, hogy valóban szükséged van-e a termékre, vagy csak a pillanatnyi hangulatod vezérel.
- A tartósabb, jobb minőségű termékek hosszabb távon kifizetődőbbek, mint az olcsó, de gyorsan tönkremenő áruk.
- Gondolj a környezetre és az etikus szempontokra is a vásárlás során.

A Black Friday “csábító kapkodása” a kereskedők számára is lehetőséget ad arra, hogy tisztességtelen módszerekkel növeljék profitjukat. Íme néhány gyakori Black Friday csalás, amivel a kereskedők élhetnek:
- A kereskedők sokszor mesterségesen emelik meg az árakat a Black Friday előtt, hogy aztán nagyobbnak tűnjön a kedvezmény.
- Előfordul, hogy a kereskedők csak a drágább termékekre adnak jelentős kedvezményt, míg a népszerűbb, olcsóbb termékek ára változatlan marad.
- Az online és az üzletben eltérő árakat alkalmazhatnak ugyanarra a termékre, hogy összezavarják a vásárlókat.
- A kereskedők mesterségesen hiányt kelthetnek bizonyos termékekből, hogy sürgessék a vásárlókat.
- A „csak ma” vagy „korlátozott ideig” tartó akciók szintén a vásárlók sürgetésére szolgálnak.
- Egyes kereskedők kifejezetten a Black Friday-re gyártanak olcsó, gyenge minőségű termékeket.
- Előfordulhat, hogy a kereskedők a visszaküldött termékeket újra eladják, anélkül, hogy kijavítanák a hibáikat.
- Egyes kereskedők kezelési költséget is felszámíthatnak, ami szintén növeli a végső árat.
- A kereskedők magas szállítási költséget számíthatnak fel, ami jelentősen megnövelheti a termék árát. A vásárlás előtt mindig ellenőrizd a szállítási és kezelési költségeket.
- Sok kereskedő ingyenes szállítást kínál bizonyos értékhatár felett. Viszont sok esetben van “apróbetűs rész”.

- Természetesen van lehetőség arra, hogy ne fizessünk rá az ÓRIÁS AKCIÓK-ra!
- A Black Friday előtt figyeld a kiszemelt termékek árait, hogy lásd, valóban akcióról van-e szó.
- Az ár-összehasonlító oldalak segítenek megtalálni a legjobb ajánlatokat.
- A vásárlói véleményekből kiderülhet, hogy a kereskedő korábban alkalmazott-e tisztességtelen módszereket.
- Gondold át alaposan, hogy valóban szükséged van-e a termékre.
- Ha egy termék nincs raktáron, keress hasonló terméket más kereskedőnél.
- Vásárolj olyan kereskedőtől, akiben megbízol. Győződj meg róla, hogy a termékre garancia vonatkozik.
- Fontos, hogy a Black Friday-kor is legyél körültekintő és tudatos vásárló. Ne dőlj be a túl szépnek tűnő ajánlatoknak, és mindig ellenőrizd az árakat, a szállítási költségeket és a termék minőségét.
A Black Friday egy jó lehetőség arra, hogy kedvezményesen szerezz be szükséges dolgokat, de fontos, hogy tudatosan vásárolj, és ne dőlj be a marketingfogásoknak. És azt se felejtsük el, hogy ilyenkor az Az internetes csalók is „akcióban” vannak…
