London és Párizs két és fél óra, New York 8-10 óra alatt. 50-100 évvel ezelőtt az átlagos utazó álmodni sem mert volna ilyen sebességről. A korszerű közlekedés és áruszállítás modern világunk nélkülözhetetlen része. Ebben egyre fontosabb szerepet játszik a légi közlekedés, amely közel 57 millió embernek ad munkát világszerte, és amely a világ össztermelésének 3,5%-át adja. A légitársaságok egy évben közel 3 milliárd utast szállítanak, azaz a Föld lakosságának csaknem felét. A légiközlekedés tehát napjainkra tömegközlekedéssé vált. De vajon fenntartható-e ez a növekedés a környezeti károk emelkedése nélkül? Milyen változásokat hozhat a jöva közlekedésnek ebben az egyre népszerűbb ágazatában? A légiközlekedés a biztonság magas szintjének fenntartása érdekében a világ legszabályozottabb iparágai közé tartozik. A biztonság mellett egyre fontosabb szempont, hogy a gépek a lehető legrövidebb útvonalon, a legkevesebb kerozin elégetésével és a legkisebb környezeti terhelés mellett jussanak célba. Magyarországon a HungaroControl légiforgalmi irányítói 600 ezer repülőgépet kezelnek évente. Mint minden közlekedés, a légi közlekedés is terheli a környezetet, ezért a terhelés csökkentése a jövő egyik legnagyobb kihívása. Egyre többet hallani biokerozinnal hajtott utasszállító repülőkről – szakértők szerint 5-7 év múlva ez az üzemanyag átveheti a hagyományos kerozin szerepét. Az új technológiáknak köszönhetően 2020-tól megszűnhet a széndioxid kibocsátás növekedése, majd 2050-re az emisszió mértéke visszaállhat a 2005-ös szintre. Ha a légiközlekedés egy ország lenne, akkor ez a képzeletbeli ország a 19. helyet foglalná el a világ legerősebb gazdaságainak listáján. És hogy mi lesz ennek a képzeletbeli országnak a jövője, az nagyrészt azon múlik, hogyan boldogul majd a többi ország a modern kor egyre nehezebb kihívásaival.
23
Előző bejegyzés