A Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program egyik kiemelt eleme a légierő képességeinek fejlesztése. A tavalyi év során megérkezett az első KC-390 szállító repülőgép, a Gripen flotta pedig a közeljövöben további négy géppel gyarapszik.
KC-390 típusú katonai többcélú szállítórepülőgép bemutatórepülése a 2021-es Kecskeméti Repülőnapon
A harcászati repülőképesség fejlesztésének érdekében a Magyar Honvédség és a cseh AERO Vodochody Aerospace A.S. vállalat 2022-ben megkötött szerződése alapján L-39NG típusú harcászati-kiképző és felderítő repülőgépek érkeznek a magyar haderőhöz. (A sorozatgyártás megkezdését követően, 2024 októbere óta a típus hivatalos neve L-39 Skyfox.)
Az L-39 Skyfox (korábbi jelöléssel L-39NG) egy kétüléses sugárhajtóműves kiképző és könnyű harci repülőgép, amelyet a cseh székhelyű, de részben a magyar állam tulajdonában álló AERO Vodochody AEROSPACE a.s. fejleszt és gyárt.
A repülőgép a cég nagy sikerű L-39 Albatros konstrukcióján alapul, de szinte minden rendszere megújult. A sorozatgyártás megkezdését követően, az első példány 2023. április 24-én emelkedett a levegőbe. A 2022. március 31-én aláírt szerződés alapján 2028. végéig nyolc kiképző, illetve négy darab felderítő rendszerrel felszerelt repülőgép áll a Magyar Honvédség hadrendjébe. A gépek az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Harcászati Kiképző Századhoz kerülnek.
A szerződés nemcsak a repülőgépek megvásárlásáról rendelkezik, hanem a repülőműszaki és pilótaállomány gyári kiképzéséről is. Ennek megfelelően a magyar pilóták az AERO Vodohody AEROSPACE a.s. cég prágai bázisán (és az ott működő repülőtéren) vesznek részt típus átképzésen. Az az állomány, aki ezen a képzésen már részt vett, nem csak elméleti tudást kapott, hanem gyakorlati repülőképzést is. A következő fázisban pilótáink már itthon, hazai környezetben bővítik tudásukat és szereznek jártasságot a repült órákkal. A szerződés szerint a képzések – további pilóták számára – a továbbiakban is folytatódnak az AERO Vodohody AEROSPACE a.s. cég bázisán, a jövő évben tervezett, hogy pilótáink már oktató repüléseket is végezzenek Kecskeméten.
Az alapképzés alapvetően a tiszta, illetve változó időjárási körülmények közötti feladatokat, műrepülést, múszeres repülést és vészhelyzeti eljárásokat öleli fel. Ezen túlmenően kötelékrepülési feladatokat is végrehajtanak, mind közeli, mind taktikai távolságokban. A második modulban a feladatokat oktatói pozícióban, hátsó ülésben ülve hajtják végre a pilóták.
A repülőműszaki állomány az alapképzést Csehországban, a gyártó bázisán, a speciális képzéseket pedig – mint például a hajtómű- és a katapultülés-rendszer részletes megismerését – az Egyesült Államokban, illetve Angliában kapják meg.
Az L-39 Skyfox flotta alkalmazható a JAS-39 Gripen harcászati repülő kiképzés egyes repülési feladatainál is, úgynevezett alájátszó és éles feladatok (komplex légiharc, elfogások) végrehajtására, mellyel alacsonyabb költségek mellett biztosítható a harcászati kiképzés színvonalának növelése.
Szeged International Airshow 2022 – JAS 39 Gripen FULL DEMO – Szeged Airport (AEROsport.hu)
Az alakulatnál a gépek az L-39 flotta számára kijelölt hangárba kerülnek a leszállítás után. A pilóták elhelyezési körlete és a szimulátor egy felújított épületbe került, ahol a beruházások már befejeződtek, március elején megtörtént a szimulátor hivatalos átadás-átvétele. Az épület méretéböl és kialakításából adódóan kis létszámú pilótahallgató-állomány képzése is megvalósítható.
A gépek szervizelése Kecskeméten és a AERO Vodohody AEROSPACE a.s. cég üzemében történik, a fenntartási szerződésnek megfelelően. A repülőgépek napi karbantartását és üzemeltetését a kecskeméti repülőbázis repülőműszaki állománya végzi.
A rendszeresítésre kerülő L-39 Skyfox típusú repülőgépek nem váltanak le más típust, hanem a pilótaképzés rendszerében a Zlin gépeket (Szolnokon települnek) követően, mint a képzés következő lépcsőjének szerepét fogják betölteni.
Maga a repülőgép család nem ismeretlen a pilóta- és repülőműszaki állománynak, mivel korábban már üzemeltették, illetve repülték az L-39 Skyfox „,elődjét”, a hadrendből már kivont L-39 Albatros repülőgépeket.
Az L-39 Skyfox repülógép általános leírása és adatai:
Az L-39 Skyfox – korábban L-39NG – epy alsószárnyas, kétüléses hangsebesség alatti sugárhajtású harcászati-kiképző repülőgép, amelynek erőforrás egy Wiliams FJ44-4M típusú hajtómű.
Aero L-39NG – Aero Vodochody – Kecskemet International Air Show 2021 – demo flight – AEROsport.hu
A korábban gyártott, népszerű L-39 Albatros hangsebesség alatti repülőgép alapján alkotta meg a gyártó az L-39 ,,NG” típust. Az ,„NG a „new generation” elnevezés rövidítése, amelyegyben a gép „mozaik neve” is let. Ennek oka az, hogy az L-39 Albatros repülőgépnek gyakorlatilag csak az alakját őrizte meg, a repülőgép 80 százaléka teljesen új fejlesztés, és a korábbi könnyűfém ötvözetű szerkezeti elemek nagy részét kompozit anyagok váltották fel. 2024-év végétől a gyártó új marketing nevet adott a repülőgépnek: „,Skyfox”. igy mindkettő jelzövel megtalálható a repülögép a hivatkozásokban.
A repülőgép alaphelyzetben 5 darab függesztési ponttal (“pilon”) építhető. Ezek közül 2-2 darabot a szárnyakon, egyet pedig a pilótafülke alatt helyeztek el. A kiképző változaton azonban csak az a kettő pilon kerül beépítésre, melyek a külső üzemanyagtartály (350 liter űrtartalmúak) hordozására szolgálnak.
A gép méretei és repülési adatai:
Fesztávolság: 9,371 m
Teljes hossz: 11,83 m
Legnagyobb magasság (függőleges vezérsíkon): 4,87 m
Legnagyobb repülési sebesség függesztmények nélkül: 907 km/óra /0,8 Mach
Legnagyobb sebesség szányak alatti függesztménnyel: 861 km/óra
Maximális repülési magasság: 11 582 m
Repülőgép üres súlya: 4000 kg
Maximális felszállósúly: 5370 kg
Elméleti maximális repülési idő meghatározott sebességgel és magasságon:
függesztmények nélkül: 3 óra 45 perc
2 külső póttartállyal: 4 óra 50 perc
Elméleti maximális hatótávolság meghatározott sebességgel és magasságon:
függesztmények nélkül: 1900 km
2 külső póttartállyal: 2500 km
A repülögép belső tartályaiba 740 liter, a félszárnyakban található üzemanyagtartályokba 680 liter üzemanyag tölthető. Így a teljes belső töltés 1420 liter.
A repülőgép pilótafülkéje is megújult: a kor elvárásainak megfelelóen a pilóták munkáját segítő színes kijelzőt (Multifunctional Display – MFD) építettek be, felváltva a mechanikus kijelzésű műszereket.
A kiképző konfigurációjú repülőgépek festése követi a „jó láthatóság” elvét. A szárnyvégeken és az oldalkormány nagy-láthatóságú „neon-narancs” színű elemek biztosítják a korai észlelhetősége. Ez a repülésbiztonság szempontjából fontos a kiképzés alatt álló növendékek számára.
Fotó: Horváth Zoltán „HÁZÉ”