Aktív biztonsági rendszerek

Intelligens biztonsági rendszerek a közlekedési balesetek kockázatának minimalizálására

Egyre több a jármű az utakon, gyorsabb a forgalom áramlása és figyelemelterelő mértékű az információáradat – mindezek jelentősen leterhelik mind a haszonjárművek vezetőit, mind a személyautók sofőrjeit. Azonban soha nem állt még ilyen sok, a biztonságosabb vezetést segítő eszköz a kormány mögött helyet foglalók rendelkezésére. A már sok modern személyautóban és teherautóban megtalálható aktív biztonsági rendszerek jóvoltából ugyanis sokkal könnyebb elkerülni a kisebb és nagyobb baleseteket.

Automatikus vészfékező funkcióval kell felszerelni 2015 novembere óta az Európai Unió területén az új két- és háromtengelyes nehéz-teherautókat a törvényi kötelezettség értelmében. E rendelkezés célja csökkenteni azokat a baleseteket, amelyekben a teherautó beleütközik az előtte lévő járműbe – ezek a ráfutásos balesetek a teherautók közúti baleseteinek körülbelül ötödét alkotják. Jelenleg a jogszabályi előírás azt várja el, hogy a vészfékező rendszer a teherautó sebességét 10 kilométer/órával csökkentse. Jövőre ezt a határértéket 20 kilométer/órára emelik.

„Remek, hogy az előírás szigorodik, ám én még mindig úgy érzem, hogy a törvényi elvárások túl alacsonyak. Amennyiben 80 km/h tempóval haladva aktiválódik a vészfékező rendszer, akkor 20 kilométer/óránál jóval nagyobb mértékben kell csökkenteni a sebességet ahhoz, hogy egy súlyos ütközés elkerülhető legyen az elöl megálló autóval” – mondja Carl Johan Almqvist, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója.

A Volvo Trucks egy olyan rendszert fejlesztett ki, amelynek képességei messze túlmutatnak a jelenlegi és a jövőbeni törvényi elvárásokon. A rendszer, amelyet a vállalat 2012-ben mutatott be, elsősorban a vezető figyelmeztetésére szolgál, felhívja a figyelmét az ütközésveszélyre.

„Sok esetben már ez elég ahhoz, hogy a vezető gyorsan kiértékelje a helyzetet, és ez alapján elkerülje a balesetet” – magyarázza Carl Johan Almqvist.

A vészfékező funkció csak akkor lép működésbe, ha az feltétlenül szükséges, akkor azonban rendkívül gyorsan. A fékezés – azaz a lassulás – mértéke körülbelül 7m/s2, ami nagyjából megfelel annak, amire sok személyautó képes. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a teherautó 80 kilométer/óráról álló helyzetbe fékezhető körülbelül 40 méter távolságon.

A rendszer felügyeli az elöl haladó járműveket kamera és radar segítségével, és minden körülmények között működik – függetlenül attól, hogy süt a nap, párás vagy ködös az idő, esetleg sötétben halad a teherautó. Amennyiben ütközésveszélyt észlel, akkor a vezetőt folyamatosan erősödő fény- és hangjelzésekkel figyelmezteti. Ha a rendszer nem észlel reakciót a vezetőtől, akkor a rendszer automatikus részleges fékezést kezdeményez. Amennyiben a vezető még erre sem reagál, akkor aktiválódik a vészfékező funkció, amely a járművet álló helyzetig fékezi. Ha a vezető további öt másodpercig nem mozdítja meg a kormánykereket vagy egyéb kezelőszervet, akkor a rendszer automatikusan aktiválja a rögzítőféket, ez a biztonsági intézkedés megakadályozza, hogy a teherautó elguruljon sokkos vagy eszméletlen állapotú vezető esetén.

Amikor a vészfékező funkció aktiválódik, akkor a féklámpák villogni kezdenek – ez figyelmezteti a követő járműveket. Amint a teherautó sebessége 5 km/h alá csökken, akkor a vészvillogók is aktiválódnak.

A Volvo rendszere kanyargós utakon is működik, és meg tudja különböztetni az útszéli védőkorlátot a valós akadályoktól – azaz a járművektől, így például a motorkerékpároktól is. A rendszer előnyeinek teljes kihasználásához létfontosságú, hogy az összes szükséges funkció, például az ABS blokkolásgátló, engedélyezve legyen mind a teherautón, mind a pótkocsin.

Figyelembe véve, hogy milyen rövid idő telt el azóta, hogy a vészfékező rendszerekre vonatkozó törvényeket bevezették, még el kell telnie egy kis időnek, amíg a rendszerek pozitív hatásai megmutatkoznak majd a baleseti statisztikákban is. Azonban a Volvo Trucks meggyőződött a vészfékező rendszer és a további aktív biztonsági rendszerek előnyeiről.

„Aktív biztonsági rendszereink egy átfogó megoldás részei, amely egyértelműen segít csökkenteni a közlekedési veszélyhelyzeteket, azonban fontos észben tartani, hogy a technika önmagában nem képes mindent megoldani. A biztonságos közlekedési környezet feltétele az összes közlekedő közötti aktív interakció. Még mindig a tapasztalt és figyelmes, a járművét felelősségteljesen kezelő vezető a legjobb balesetmegelőzési megoldás” – mondja Carl Johan Almqvist.

A Volvo Trucks néhány intelligens biztonsági megoldása

  • Adaptív Sebességtartó Automatika – aktív sebességszabályzó, amellyel a vezető a beállított követési időközt tarthatja az elöl haladó járműtől.
  • Ütközésfigyelmeztetés Vészfékrendszerrel – figyelmezteti a járművezetőt az elöl haladó járművel történő ütközés veszélyére, szükség esetén fékezést kezdeményez.
  • Elalvásra Figyelmeztető Rendszer – jelzi a vezetőnek, hogy tartson szünetet, amennyiben a figyelmetlenségét vagy álmosságát észleli.

Forrás: www.volvotrucks.hu / 2017. május 3.