Magyar drónbajnokság és az LX kupa, (AEROsport 2017. 05.)

 

 

60-70 kilométer/órás sebességgel száguldanak a drónok az idei magyar drónbajnokság első futamán. Három kört kell megtenniük az igencsak technikás pályán.  Ahogy a pilóták fogalmaznak: gyorsan menni lassan kell, ez fokozottan igaz volt erre a pályára.

A pálya kiépítéséhez egy focipályányi területre van szükség. Itt kapukkal és beachflagekkel (bícsflegekkel) jelölik ki a verseny területét. A pályát hálóval körbekerítik, nehogy a nézők közé csapódjon egy drón. A mostani versenyen 26-an indultak, köztük volt a tavalyi versenysorozat győztetese, Rausz Gábor magyar bajnok is, aki a tavalyi világbjanokságról is mesélt nekünk.

A háromkörös futamok során 4-4 versenyző indul, mindenki két futamon vesz részt, a sorrend felállításánál a jobb időeredményt veszik figyelembe. A pilóták maguk építik ezeket a verseny drónokat.

A következő futam Velencén a  velencei korzó előtti homokos tómarti szakaszon lesz.

Megkezdődött a vitorlázó repülő  versenyszezon Szatymazon.

2001-ben Matkópusztán rendezték meg az első LX (ahogy írjuk elix) nemzetközi vitorázó kupát, 2006-óta Szatymazon az Alföldi Repülőklub szervezésében tartják a versenyt.

Az LX cég vitorlázó repülő műszerekkel, computerekkel foglalkozik. A versenyen azok a vitorlázó repülők gyűlnek össze akik a cég környező országokban lévő terjesztői is egyben. A találkozás lehetőséget nyújt megbeszélni a fejlesztéseket, egyéb ötleteket. Legjobban egy verseny keretein belül tudják ellenőrizni a műszereket, kicserélni a tapasztalataikat. Az LX Kupáknak több éves hagyománya van hazánkban, a magyar sportolóknak arra ad lehetőséget, hogy itthon, saját terepen egy nemzetközi mezőnyben mérhetik össze tudásukat. A versenyzők egymástól tudnak tanulni és tesztelhetik az LX műszereket, készülhetnek a nemzetközi versenyekre. A rendezői csapatnak is lehetőséget biztosít felkészülni egy nemzetközi verseny rendezésére. A rendezők és a résztvevők is büszkék arra, hogy a verseny a repülő barátságról szól.

Idén, május első hetében került megrendezés az LX nemzetközi vitorlázó kupa, kilenc ország, 43 pilótája mérte össze tudását az LX (ahogy írjuk elix) nemzetközi vitorlázó kupán. Dél-Afrikából és Japánból is érkezett versenyző. Szabó Péter versenyigazgató szerint a családbarát hangulat miatt a szatymazi verseny mindig is kedvelt volt a versenyzők körében. Az időjárás nem mindig kedvezett a versenyeknek, három évvel ezelőtt annyira rossz volt az idő, hogy csak egy számot tudtak megrendezni.

A motoros gépek meg sem közelítik a zivatarfelhőket, de a vitorlázógépek a feláramlásokat keresik, így viszonylag közel merészkednek ehhez a nagy kockázatot jelentő meteorológiai jelenséghez. Az időjárás-előrejelző rendszer 2017-ben is  jól vizsgázott: nem volt egyetlen veszélyes helyzet sem. Valamennyi repülés, illetve fel-, és leszállás biztonságos volt.

Idén nemcsak az LX kupa miatt érdemes Szatymazra figyelni. Június 29 és július 16-a között Szatymazon rendezik a Vitorlázórepülő Világbajnokság 13,5 (tizenhárom és fél) méteres géposztályának versenyeit.

A légifogalmi irányító képzésben CESNA (ceszna) 172-es szimulátoron repülni is tanulnak a hallgatók, hogy minél pontosabb képet kapjanak, mit genarál a pilótafülkében az irányító utasítása.

A HungaroControl 2008-ban vásárolt egy CESNA (ceszna) 172-es, egy motoros műszeres eljárást gyakorló berendezést.  

A 40 óra gyakorlati képzés alatt egy külsős oktató, egy pilóta tölti be a supervisor (szupervájzor) és a légiforgalmi irányító pozícióját. Nemcsak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren repülhetünk, bármelyik európai repülőteret be lehet programozni a szimulátorban.

A szimulátort egyelőre csak a légiforgalmi irányító képzésben résztvevők használhatják, de a cég vizsgálja annak lehetőségét is, hogyan tudnának magánszemélyeket is fogadni a szimulátorban.

www.facebook.com/aerosport.hu ; www.aerosport.hu