Need for Speed The Run

Jack bajba kerĂŒlt: sarkĂĄban van a nyugati part bƱnszövetkezete, s ha nem jut gyorsan pĂ©nzhez, valĂłszĂ­nƱleg elĂ©g hamar spagettibe darĂĄlva talĂĄlja magĂĄt. SzerencsĂ©re fƑhƑsĂŒnk egy dologhoz nagyon Ă©rt: a vezetĂ©shez. Úgyhogy megindul az egĂ©sz orszĂĄgon ĂĄtĂ­velƑ hajsza.

Érdekes dolog, hogy amikor mĂĄr Ășgy tƱnt, elkezdjĂŒk megemĂ©szteni a tĂ©nyt, hogy a klasszikus Need for Speed halott, Ă©s soha nem jön vissza, s ennek megfelelƑen elkezdtĂŒk kƑkemĂ©nyen Ă©lvezni az Ășjabb generĂĄciĂłt kĂ©pviselƑ Hot Pursuitot Ă©s a Shiftet, pont ez törtĂ©nik. Hogy mi? Nos, az, hogy pont az „eredeti” Need for Speed-hangulat sĂĄrba tiprĂĄsĂĄval Ă©s a borzalmas Underground 2 Ă©s Most Wanted-jĂĄtĂ©kok elkĂ©szĂ­tĂ©sĂ©vel több rendbeli vĂĄdpontban bƱnös Black Box elhozza nekĂŒnk a The Runt, ami hangulatban messze közelebb ĂĄll a NFS 3-4-5-höz, mint bĂĄrmi mĂĄs az utĂłbbi Ă©vekbƑl.  Sajnos azonban örömĂŒnk nem lehet teljes, a The Run ugyanis alapvetƑen egy rossz jĂĄtĂ©k.

Amit Ă©n sajnĂĄlok a legjobban, mert hosszĂș-hosszĂș idƑ Ăłta nem Ă©rdekelt ennyire Need for Speed, mint ez. Annyira Ă©rdekelt valĂłjĂĄban, hogy mĂ©g a nyĂĄron összekapargattam rĂłla minden akkor elĂ©rhetƑ informĂĄciĂłt, Ă©s karcoltam nektek egy elƑzetest. FĂĄj tehĂĄt, hogy vĂ©gĂŒl ennyire balul sĂŒlt el a The Run, ami több tĂ©nyezƑnek tudhatĂł be. MenjĂŒnk szĂ©pen vĂ©gig rajtuk, kezdve a törtĂ©nettel. A Black Box Ășgy harangozta be a jĂĄtĂ©kot, mint az elsƑ Need for Speed (Ă©s az elsƑ autĂłs jĂĄtĂ©k) igazi sztorival, karakterekkel, Ă©s ezt kiegĂ©szĂ­tendƑ, gyalogos rĂ©szekkel, hogy igazĂĄn kihangsĂșlyozzĂĄk: ez bizony több, mint egyszerƱ gĂĄzpedĂĄl-taposĂĄs.

A kĂ©szĂ­tƑk Ă­rtak is egy kĂ©tperces felvezetƑ rĂ©szt, ahol lĂĄtjuk fƑhƑsĂŒnket, Jacket, amint Ă©pp az autĂłjĂĄval egyĂŒtt össze akarjĂĄk zĂșzni, mert Ășgy tƱnik, nagyon felbosszantotta a maffia egyes tagjait. VĂ©gĂŒl megmenekĂŒl, s az egyetlen esĂ©lye a tĂșlĂ©lĂ©sre, hogy benevez a The Run nĂ©ven indulĂł hatalmas illegĂĄlis futamba, mely az EgyesĂŒlt Államok nyugati partjĂĄtĂłl, San FranciscĂłtĂłl, a keleti parti New Yorkig megy, s melynek pĂ©nznyeremĂ©nyĂ©bƑl nyilvĂĄnvalĂłan
 tudna valamit csinĂĄlni, amivel kimĂĄszik a szarbĂłl. Mert sajnos az nem derĂŒl ki, hogy Jack mit tett, amiĂ©rt a ‘FriszkĂłi maffia vĂ©gigkergeti az egĂ©sz orszĂĄgon, sƑt, valĂłjĂĄban a nyitĂłjelenettƑl eltekintve egyĂĄltalĂĄn nincs is törtĂ©net a jĂĄtĂ©kban. NĂ©ha akadnak borzalmasan rosszul megĂ­rt pĂĄrbeszĂ©dek, amikbƑl semmi nem derĂŒl ki, csak azĂ©rt vannak, hogy Jack kemĂ©nyebbnek tƱnjön tƑlĂŒk.

A mĂĄsik dolog, ami jĂł elƑre megijesztett sok NFS-rajongĂłt, az a gyalogos rĂ©szek bevezetĂ©se. Nos, ezek mĂ©g rosszabbak, mint arra elƑre szĂĄmĂ­tani lehetett, de szerencsĂ©re nincs belƑlĂŒk sok: ha jĂłl szĂĄmoltam a jĂĄtĂ©k sorĂĄn összesen hĂĄrom vagy nĂ©gy, maximum mĂĄsfĂ©l perces szekvencia erejĂ©ig kerĂŒlĂŒnk ki a kocsibĂłl. Szabad mozgĂĄsrĂłl szĂł sincs, sima Ă©s felesleges ĂĄtvezetƑ jelenetek ezek, idegesĂ­tƑ QTE-gombnyomogatĂĄssal. Ezzel tehĂĄt letudtuk azt a kĂ©t ĂșjdonsĂĄgot, amelyekkel ĂĄllĂ­tĂłlag az Ășj NFS-nek ki kellett volna emelkednie a „sztenderd” autĂłs jĂĄtĂ©kok tömegĂ©bƑl, de sebaj, talĂĄn majd a gigantikus parttĂłl-partig verseny kĂĄrpĂłtol mindenĂ©rt.

Nem teljesen. A The Run kampĂĄny tiszta jĂĄtĂ©kideje ugyanis kereken 2 Ăłra, amit a rengeteg töltƑkĂ©pernyƑ bĂĄmulĂĄsa felvisz olyan 4 Ăłra körĂŒli idƑtartamra. Az ötlet itt alapvetƑen az lett volna, hogy ahogy haladunk nyugatrĂłl keletre, az adott helyszĂ­nnek megfelelƑen folyamatosan vĂĄltozik a környezet, miközben nekĂŒnk a 200 fƑs mezƑny vĂ©gĂ©rƑl elƑre kell verekednĂŒnk magukat, mire elĂ©rĂŒnk New Yorkig. EbbƑl az elsƑt remekĂŒl sikerĂŒlt megvalĂłsĂ­tani: ahogy kitörĂŒnk San FranciscĂłbĂłl, a hat versenyenkĂ©nt vĂĄltakozĂł szakaszok mind-mind mĂĄs terepet kĂ­nĂĄlnak. HosszĂș autĂłpĂĄlyĂĄs szĂĄguldĂĄsuk, a Death Valley halĂĄlosan szĂĄraz sivatagi Ăștjai, az Aspen-környĂ©ki havas hegysĂ©gek, a közĂ©p-amerikai sĂ­ksĂĄgok, New Jersey kĂŒlsƑ, erdƑs tereĂŒletei mind-mind fantasztikusan hangulatosak, s ahogy ezeken a tĂĄjakon szĂĄguldozunk, rĂĄjövĂŒnk: ez az igazi, klasszikus NFS-hangulat!

A The Runt többfĂ©le versenytĂ­pus folyamatos vĂĄltakozĂĄsa dobja fel: akadnak klasszikus 6-os vagy 8-as versenyek, eliminator-futamok, ahol az idƑ lejĂĄrta elƑtt magunk mögött kell tudnunk az ellenfelet, kĂŒlönben kiesĂŒnk, pĂĄrbajok, ahol elnyerhetjĂŒk az ellenfelek kocsijĂĄt, illetve olyan szakaszok, ahol csak az idƑ ellen kell futnunk, hogy beĂ©rjĂŒk a mezƑnyt. A The Run ĂŒgyesen vĂĄltogatja a rendelkezĂ©sĂ©re ĂĄllĂł versenymĂłdkat, Ă­gy nem Ă©rezzĂŒk a dolgot annyira repetitĂ­vnek. S ahogy Ă©ppen egy pĂĄrbaj közben szĂĄguldunk lefelĂ© a hegyrƑl, az Ă©les kanyarokban fordulva, a gyönyörƱ tĂĄjat bĂĄmulva, mĂĄr-mĂĄr elhisszĂŒk, hogy a jĂĄtĂ©k mƱködik. De sajnos nem.

Mindent tönkretesz ugyanis az autĂłk totĂĄlisan borzalmas kezelhetetlensĂ©ge, Ă©s a mellĂ© tĂĄrsulĂł, lassan reagĂĄlĂł, vĂĄlaszkĂ©ptelen irĂĄnyĂ­tĂĄs. S ez a kĂ©t dolog, azt hiszem, a legsĂșlyosabb hiba, amit egy autĂłs jĂĄtĂ©k csak vĂ©teni tud. Hatalmas problĂ©ma, hogy a The Run közben nem az adott verseny miatt izgulunk, hanem azĂ©rt, hogy vajon meg tudunk-e kĂŒzdeni az iszonyatos kontroll gyötrelmeivel. Pedig nem kellett volna messzire menni: a hĂĄzon belĂŒli Criterion ugyanis mestere a dobfeszes ĂĄrkĂĄd autĂłsjĂĄtĂ©kok irĂĄnyĂ­thatĂłsĂĄgĂĄnak Ă©s a valĂłs autĂłtĂ­pusok eltĂșlzott, de Ă©lvezetes viselkedĂ©sĂ©nek megvalĂłsĂ­tĂĄsĂĄban.

EmellĂ© tĂĄrsulnak a borzalmasan szkriptelt, csalĂł ellenfelek Ă©s rendƑrök. EgyszerƱen röhej, Ă©s nem hiszem el, hogy 2011-ben olyan mĂ©g elƑfordulhat, hogy egy nyĂ­legyenes Ășton 290-nel nitrĂłzok a vilĂĄg egyik leggyorsabb autĂłjĂĄval, a Pagani HuayayarararĂĄval, Ă©s a rendƑr a sztenderd Ford jĂĄrƑrautĂłjĂĄval Ășgy megy el mellettem, mintha szĂł szerint ĂĄllnĂ©k. Csak azĂ©rt, hogy aztĂĄn befaroljon elƑttem, Ă©s hatalmas ĂŒtközĂ©s legyen a dolog vĂ©ge, vagy azĂ©rt, hogy egy tĂĄrsĂĄval olyan blokĂĄdot alkossanak, hogy közöttĂŒk pont el lehessen menni. De nem lehet, a rossz irĂĄnyĂ­tĂĄs miatt. Az ellenfelek is a szokĂĄsos, korĂĄbbi NFS-ekben mĂĄr tapaszalt mĂłdon viselkednek: lassan mennek, amĂ­g utĂłl nem Ă©rjĂŒk Ƒket, s miutĂĄn szintĂ©n elnitrĂłzunk mellettĂŒk maximum sebessĂ©ggel, pĂĄr mĂĄsodperc mĂșlva Ășgy elƑznek vissza, hogy az a fizika, a logika Ă©s a jĂłzanĂ©sz minden paramĂ©terĂ©vel egyĂŒtt felfoghatatlan.

De van mĂ©g mĂĄs is. A jĂĄtĂ©k megengedi, hogy nehĂ©zsĂ©gi szinttƑl fĂŒggƑen nĂ©hĂĄnyszor (normĂĄlon ötször) reseteljĂŒk az esemĂ©nyeket a legutolsĂł ellenƑrzƑponton mentett rĂ©szig, ha esetleg vĂ©gzetes karambol, vagy mĂĄs szörnyƱsĂ©g ĂĄldozatai lettĂŒnk. A problĂ©ma, hogy a jĂĄtĂ©k automatikusan Ă©s kötelezƑ mĂłdon visszarak minket, ha akĂĄr csak egy mĂ©terre elhagyjuk pĂĄlyĂĄt bĂĄrmilyen irĂĄnyba, Ă­gy gyakorlatilag elveszi tƑlĂŒnk a lehetƑsĂ©geket, hogy akkor reseteljĂŒnk, amikor tĂ©nyleg szĂŒksĂ©gĂŒnk lenne rĂĄ. Ez kombinĂĄlva az – ismĂ©tlem magam – horrror irĂĄnyĂ­tĂĄssal Ă©s kezelhetƑsĂ©ggel azt eredmĂ©nyezi, hogy a szƱk, kanyargĂłs pĂĄlyĂĄkon a jĂĄtĂ©k gyakorlatilag nem mƱködik. S mi törtĂ©nik, ha vĂ©geztĂŒnk a The Run jĂĄtĂ©kmĂłddal? Nos, tolhatunk kihĂ­vĂĄsokat medĂĄlokĂ©rt ugyanazokon a pĂĄlyĂĄkon, illetve ugyanezt megtehetjĂŒk online is az Autolog-rendszeren keresztĂŒl. És ennyi. Nincs szabad versenyzĂ©si lehetƑsĂ©g, meg semmi hasonlĂł, bĂĄr nem is lĂĄtom be, hogy miĂ©rt pont ezzel a jĂĄtĂ©kkal töltenĂ©nk az idƑnket az egyĂ©bkĂ©nt is tĂșlzsĂșfolt ĂŒnnepi szezonban.

De vannak mĂ©g problĂ©mĂĄk. A Battlefield 3-bĂłl ĂĄtvett Frostbite 2.0 motor ellenĂ©re a jĂĄtĂ©k nem valami szĂ©p. Kifejezetten ciki pĂ©ldĂĄul, amikor nĂ©hĂĄny ĂĄtvezetƑben a szĂ©lvĂ©dƑn keresztĂŒl mutatjĂĄk fƑhƑsĂŒnket, amint az egyenesen a ’90-es Ă©vekbƑl ĂĄtmentett, nyolcszögletƱ, fix pozĂ­ciĂłba ĂĄllĂ­tott kormĂĄnykerĂ©ken hĂșzogatja a kezĂ©t, mintha kormĂĄnyozna. Az autĂłmodellek sem kifejezetten mutatĂłsak, a tĂĄj viszont korrekt. Sajnos ezzel egyĂŒtt az fps-szĂĄm viszont közel sem elĂ©g, egy ilyen gyorstempĂłjĂș szĂĄguldozĂłs anyagnĂĄl mindenkĂ©pp szĂŒksĂ©g lenne a stabil 60 kĂ©pkockĂĄra a 30 helyett, amit a The Run – jobb esetben – teljesĂ­teni tud. A tĂĄjegysĂ©genkĂ©nt vĂĄltozĂł, a környĂ©k hangulatĂĄhoz igazodĂł soundtrack viszont szimplĂĄn fantasztikus.

TehĂĄt, tegyĂŒk tisztĂĄba a dolgokat. Amennyire csak lehet objektĂ­ven nĂ©zve a The Run nem Ă©rdemli meg a fent lĂĄthatĂł pontszĂĄmot, ugyanis pont a legfontosabb dologban, a jĂĄtszhatĂłsĂĄgban szerepel le csĂșnyĂĄn. Ennek ellenĂ©re, valami furcsa mĂłdon sokszor mĂ©gis Ă©lveztem, s habĂĄr egy Ă©ven belĂŒl a harmadik Need for Speed-cĂ­met kapjuk, a Black Box tisztessĂ©gesen eltĂ©r azoktĂłl, Ă©s hosszĂș Ă©vek Ăłta elƑször hozza vissza nekĂŒnk azt, amiĂ©rt az NFS-t eredetileg megszerettĂŒk. A pontszĂĄm tehĂĄt egyfajta bizakodĂĄs a jövƑre nĂ©zve: remĂ©ljĂŒk kapunk mĂ©g ilyet, s azt is remĂ©ljĂŒk, hogy az sokkal jobb lesz.

FORRÁS:

www.gamekapocs.hu