Need for Speed The Run
Jack bajba kerĂŒlt: sarkĂĄban van a nyugati part bƱnszövetkezete, s ha nem jut gyorsan pĂ©nzhez, valĂłszĂnƱleg elĂ©g hamar spagettibe darĂĄlva talĂĄlja magĂĄt. SzerencsĂ©re fĆhĆsĂŒnk egy dologhoz nagyon Ă©rt: a vezetĂ©shez. Ăgyhogy megindul az egĂ©sz orszĂĄgon ĂĄtĂvelĆ hajsza.
Ărdekes dolog, hogy amikor mĂĄr Ășgy tƱnt, elkezdjĂŒk megemĂ©szteni a tĂ©nyt, hogy a klasszikus Need for Speed halott, Ă©s soha nem jön vissza, s ennek megfelelĆen elkezdtĂŒk kĆkemĂ©nyen Ă©lvezni az Ășjabb generĂĄciĂłt kĂ©pviselĆ Hot Pursuitot Ă©s a Shiftet, pont ez törtĂ©nik. Hogy mi? Nos, az, hogy pont az âeredetiâ Need for Speed-hangulat sĂĄrba tiprĂĄsĂĄval Ă©s a borzalmas Underground 2 Ă©s Most Wanted-jĂĄtĂ©kok elkĂ©szĂtĂ©sĂ©vel több rendbeli vĂĄdpontban bƱnös Black Box elhozza nekĂŒnk a The Runt, ami hangulatban messze közelebb ĂĄll a NFS 3-4-5-höz, mint bĂĄrmi mĂĄs az utĂłbbi Ă©vekbĆl. Sajnos azonban örömĂŒnk nem lehet teljes, a The Run ugyanis alapvetĆen egy rossz jĂĄtĂ©k.
Amit Ă©n sajnĂĄlok a legjobban, mert hosszĂș-hosszĂș idĆ Ăłta nem Ă©rdekelt ennyire Need for Speed, mint ez. Annyira Ă©rdekelt valĂłjĂĄban, hogy mĂ©g a nyĂĄron összekapargattam rĂłla minden akkor elĂ©rhetĆ informĂĄciĂłt, Ă©s karcoltam nektek egy elĆzetest. FĂĄj tehĂĄt, hogy vĂ©gĂŒl ennyire balul sĂŒlt el a The Run, ami több tĂ©nyezĆnek tudhatĂł be. MenjĂŒnk szĂ©pen vĂ©gig rajtuk, kezdve a törtĂ©nettel. A Black Box Ășgy harangozta be a jĂĄtĂ©kot, mint az elsĆ Need for Speed (Ă©s az elsĆ autĂłs jĂĄtĂ©k) igazi sztorival, karakterekkel, Ă©s ezt kiegĂ©szĂtendĆ, gyalogos rĂ©szekkel, hogy igazĂĄn kihangsĂșlyozzĂĄk: ez bizony több, mint egyszerƱ gĂĄzpedĂĄl-taposĂĄs.
A kĂ©szĂtĆk Ărtak is egy kĂ©tperces felvezetĆ rĂ©szt, ahol lĂĄtjuk fĆhĆsĂŒnket, Jacket, amint Ă©pp az autĂłjĂĄval egyĂŒtt össze akarjĂĄk zĂșzni, mert Ășgy tƱnik, nagyon felbosszantotta a maffia egyes tagjait. VĂ©gĂŒl megmenekĂŒl, s az egyetlen esĂ©lye a tĂșlĂ©lĂ©sre, hogy benevez a The Run nĂ©ven indulĂł hatalmas illegĂĄlis futamba, mely az EgyesĂŒlt Ăllamok nyugati partjĂĄtĂłl, San FranciscĂłtĂłl, a keleti parti New Yorkig megy, s melynek pĂ©nznyeremĂ©nyĂ©bĆl nyilvĂĄnvalĂłan⊠tudna valamit csinĂĄlni, amivel kimĂĄszik a szarbĂłl. Mert sajnos az nem derĂŒl ki, hogy Jack mit tett, amiĂ©rt a ‘FriszkĂłi maffia vĂ©gigkergeti az egĂ©sz orszĂĄgon, sĆt, valĂłjĂĄban a nyitĂłjelenettĆl eltekintve egyĂĄltalĂĄn nincs is törtĂ©net a jĂĄtĂ©kban. NĂ©ha akadnak borzalmasan rosszul megĂrt pĂĄrbeszĂ©dek, amikbĆl semmi nem derĂŒl ki, csak azĂ©rt vannak, hogy Jack kemĂ©nyebbnek tƱnjön tĆlĂŒk.
A mĂĄsik dolog, ami jĂł elĆre megijesztett sok NFS-rajongĂłt, az a gyalogos rĂ©szek bevezetĂ©se. Nos, ezek mĂ©g rosszabbak, mint arra elĆre szĂĄmĂtani lehetett, de szerencsĂ©re nincs belĆlĂŒk sok: ha jĂłl szĂĄmoltam a jĂĄtĂ©k sorĂĄn összesen hĂĄrom vagy nĂ©gy, maximum mĂĄsfĂ©l perces szekvencia erejĂ©ig kerĂŒlĂŒnk ki a kocsibĂłl. Szabad mozgĂĄsrĂłl szĂł sincs, sima Ă©s felesleges ĂĄtvezetĆ jelenetek ezek, idegesĂtĆ QTE-gombnyomogatĂĄssal. Ezzel tehĂĄt letudtuk azt a kĂ©t ĂșjdonsĂĄgot, amelyekkel ĂĄllĂtĂłlag az Ășj NFS-nek ki kellett volna emelkednie a âsztenderdâ autĂłs jĂĄtĂ©kok tömegĂ©bĆl, de sebaj, talĂĄn majd a gigantikus parttĂłl-partig verseny kĂĄrpĂłtol mindenĂ©rt.
Nem teljesen. A The Run kampĂĄny tiszta jĂĄtĂ©kideje ugyanis kereken 2 Ăłra, amit a rengeteg töltĆkĂ©pernyĆ bĂĄmulĂĄsa felvisz olyan 4 Ăłra körĂŒli idĆtartamra. Az ötlet itt alapvetĆen az lett volna, hogy ahogy haladunk nyugatrĂłl keletre, az adott helyszĂnnek megfelelĆen folyamatosan vĂĄltozik a környezet, miközben nekĂŒnk a 200 fĆs mezĆny vĂ©gĂ©rĆl elĆre kell verekednĂŒnk magukat, mire elĂ©rĂŒnk New Yorkig. EbbĆl az elsĆt remekĂŒl sikerĂŒlt megvalĂłsĂtani: ahogy kitörĂŒnk San FranciscĂłbĂłl, a hat versenyenkĂ©nt vĂĄltakozĂł szakaszok mind-mind mĂĄs terepet kĂnĂĄlnak. HosszĂș autĂłpĂĄlyĂĄs szĂĄguldĂĄsuk, a Death Valley halĂĄlosan szĂĄraz sivatagi Ăștjai, az Aspen-környĂ©ki havas hegysĂ©gek, a közĂ©p-amerikai sĂksĂĄgok, New Jersey kĂŒlsĆ, erdĆs tereĂŒletei mind-mind fantasztikusan hangulatosak, s ahogy ezeken a tĂĄjakon szĂĄguldozunk, rĂĄjövĂŒnk: ez az igazi, klasszikus NFS-hangulat!
A The Runt többfĂ©le versenytĂpus folyamatos vĂĄltakozĂĄsa dobja fel: akadnak klasszikus 6-os vagy 8-as versenyek, eliminator-futamok, ahol az idĆ lejĂĄrta elĆtt magunk mögött kell tudnunk az ellenfelet, kĂŒlönben kiesĂŒnk, pĂĄrbajok, ahol elnyerhetjĂŒk az ellenfelek kocsijĂĄt, illetve olyan szakaszok, ahol csak az idĆ ellen kell futnunk, hogy beĂ©rjĂŒk a mezĆnyt. A The Run ĂŒgyesen vĂĄltogatja a rendelkezĂ©sĂ©re ĂĄllĂł versenymĂłdkat, Ăgy nem Ă©rezzĂŒk a dolgot annyira repetitĂvnek. S ahogy Ă©ppen egy pĂĄrbaj közben szĂĄguldunk lefelĂ© a hegyrĆl, az Ă©les kanyarokban fordulva, a gyönyörƱ tĂĄjat bĂĄmulva, mĂĄr-mĂĄr elhisszĂŒk, hogy a jĂĄtĂ©k mƱködik. De sajnos nem.
Mindent tönkretesz ugyanis az autĂłk totĂĄlisan borzalmas kezelhetetlensĂ©ge, Ă©s a mellĂ© tĂĄrsulĂł, lassan reagĂĄlĂł, vĂĄlaszkĂ©ptelen irĂĄnyĂtĂĄs. S ez a kĂ©t dolog, azt hiszem, a legsĂșlyosabb hiba, amit egy autĂłs jĂĄtĂ©k csak vĂ©teni tud. Hatalmas problĂ©ma, hogy a The Run közben nem az adott verseny miatt izgulunk, hanem azĂ©rt, hogy vajon meg tudunk-e kĂŒzdeni az iszonyatos kontroll gyötrelmeivel. Pedig nem kellett volna messzire menni: a hĂĄzon belĂŒli Criterion ugyanis mestere a dobfeszes ĂĄrkĂĄd autĂłsjĂĄtĂ©kok irĂĄnyĂthatĂłsĂĄgĂĄnak Ă©s a valĂłs autĂłtĂpusok eltĂșlzott, de Ă©lvezetes viselkedĂ©sĂ©nek megvalĂłsĂtĂĄsĂĄban.
EmellĂ© tĂĄrsulnak a borzalmasan szkriptelt, csalĂł ellenfelek Ă©s rendĆrök. EgyszerƱen röhej, Ă©s nem hiszem el, hogy 2011-ben olyan mĂ©g elĆfordulhat, hogy egy nyĂlegyenes Ășton 290-nel nitrĂłzok a vilĂĄg egyik leggyorsabb autĂłjĂĄval, a Pagani HuayayarararĂĄval, Ă©s a rendĆr a sztenderd Ford jĂĄrĆrautĂłjĂĄval Ășgy megy el mellettem, mintha szĂł szerint ĂĄllnĂ©k. Csak azĂ©rt, hogy aztĂĄn befaroljon elĆttem, Ă©s hatalmas ĂŒtközĂ©s legyen a dolog vĂ©ge, vagy azĂ©rt, hogy egy tĂĄrsĂĄval olyan blokĂĄdot alkossanak, hogy közöttĂŒk pont el lehessen menni. De nem lehet, a rossz irĂĄnyĂtĂĄs miatt. Az ellenfelek is a szokĂĄsos, korĂĄbbi NFS-ekben mĂĄr tapaszalt mĂłdon viselkednek: lassan mennek, amĂg utĂłl nem Ă©rjĂŒk Ćket, s miutĂĄn szintĂ©n elnitrĂłzunk mellettĂŒk maximum sebessĂ©ggel, pĂĄr mĂĄsodperc mĂșlva Ășgy elĆznek vissza, hogy az a fizika, a logika Ă©s a jĂłzanĂ©sz minden paramĂ©terĂ©vel egyĂŒtt felfoghatatlan.
De van mĂ©g mĂĄs is. A jĂĄtĂ©k megengedi, hogy nehĂ©zsĂ©gi szinttĆl fĂŒggĆen nĂ©hĂĄnyszor (normĂĄlon ötször) reseteljĂŒk az esemĂ©nyeket a legutolsĂł ellenĆrzĆponton mentett rĂ©szig, ha esetleg vĂ©gzetes karambol, vagy mĂĄs szörnyƱsĂ©g ĂĄldozatai lettĂŒnk. A problĂ©ma, hogy a jĂĄtĂ©k automatikusan Ă©s kötelezĆ mĂłdon visszarak minket, ha akĂĄr csak egy mĂ©terre elhagyjuk pĂĄlyĂĄt bĂĄrmilyen irĂĄnyba, Ăgy gyakorlatilag elveszi tĆlĂŒnk a lehetĆsĂ©geket, hogy akkor reseteljĂŒnk, amikor tĂ©nyleg szĂŒksĂ©gĂŒnk lenne rĂĄ. Ez kombinĂĄlva az â ismĂ©tlem magam â horrror irĂĄnyĂtĂĄssal Ă©s kezelhetĆsĂ©ggel azt eredmĂ©nyezi, hogy a szƱk, kanyargĂłs pĂĄlyĂĄkon a jĂĄtĂ©k gyakorlatilag nem mƱködik. S mi törtĂ©nik, ha vĂ©geztĂŒnk a The Run jĂĄtĂ©kmĂłddal? Nos, tolhatunk kihĂvĂĄsokat medĂĄlokĂ©rt ugyanazokon a pĂĄlyĂĄkon, illetve ugyanezt megtehetjĂŒk online is az Autolog-rendszeren keresztĂŒl. Ăs ennyi. Nincs szabad versenyzĂ©si lehetĆsĂ©g, meg semmi hasonlĂł, bĂĄr nem is lĂĄtom be, hogy miĂ©rt pont ezzel a jĂĄtĂ©kkal töltenĂ©nk az idĆnket az egyĂ©bkĂ©nt is tĂșlzsĂșfolt ĂŒnnepi szezonban.
De vannak mĂ©g problĂ©mĂĄk. A Battlefield 3-bĂłl ĂĄtvett Frostbite 2.0 motor ellenĂ©re a jĂĄtĂ©k nem valami szĂ©p. Kifejezetten ciki pĂ©ldĂĄul, amikor nĂ©hĂĄny ĂĄtvezetĆben a szĂ©lvĂ©dĆn keresztĂŒl mutatjĂĄk fĆhĆsĂŒnket, amint az egyenesen a â90-es Ă©vekbĆl ĂĄtmentett, nyolcszögletƱ, fix pozĂciĂłba ĂĄllĂtott kormĂĄnykerĂ©ken hĂșzogatja a kezĂ©t, mintha kormĂĄnyozna. Az autĂłmodellek sem kifejezetten mutatĂłsak, a tĂĄj viszont korrekt. Sajnos ezzel egyĂŒtt az fps-szĂĄm viszont közel sem elĂ©g, egy ilyen gyorstempĂłjĂș szĂĄguldozĂłs anyagnĂĄl mindenkĂ©pp szĂŒksĂ©g lenne a stabil 60 kĂ©pkockĂĄra a 30 helyett, amit a The Run â jobb esetben â teljesĂteni tud. A tĂĄjegysĂ©genkĂ©nt vĂĄltozĂł, a környĂ©k hangulatĂĄhoz igazodĂł soundtrack viszont szimplĂĄn fantasztikus.
TehĂĄt, tegyĂŒk tisztĂĄba a dolgokat. Amennyire csak lehet objektĂven nĂ©zve a The Run nem Ă©rdemli meg a fent lĂĄthatĂł pontszĂĄmot, ugyanis pont a legfontosabb dologban, a jĂĄtszhatĂłsĂĄgban szerepel le csĂșnyĂĄn. Ennek ellenĂ©re, valami furcsa mĂłdon sokszor mĂ©gis Ă©lveztem, s habĂĄr egy Ă©ven belĂŒl a harmadik Need for Speed-cĂmet kapjuk, a Black Box tisztessĂ©gesen eltĂ©r azoktĂłl, Ă©s hosszĂș Ă©vek Ăłta elĆször hozza vissza nekĂŒnk azt, amiĂ©rt az NFS-t eredetileg megszerettĂŒk. A pontszĂĄm tehĂĄt egyfajta bizakodĂĄs a jövĆre nĂ©zve: remĂ©ljĂŒk kapunk mĂ©g ilyet, s azt is remĂ©ljĂŒk, hogy az sokkal jobb lesz.
FORRĂS: