Repülő csónakok a sivatagban – Grumman G-21 Goose

Repülő csónakok a sivatagban – A Grumman G-21 Goose / G-21/JRF Goose

Nemrégiben pedig egy Grumman G21 Goose látogatott hozzánk, a sivatagba. Ez egy sokkal sikeresebb gép volt mint a F-4 Seabird. Több mint 300 példányt gyártottak belőle és több ország hadseregében valamint parti őrségében is szolgált és persze itt a sokkal jobban bevált és költséghatékonyabb duralumínium-ból készült a sárkányszerkezet. Hasonló rajongással jártam és fotóztam körbe ezt a gépet is.

A nemrégiben nagyjavított jobb oldali motornál volt egy kis melegedés és ezért a szerelőként is funkcionáló pilóta Bernie Vasquez felnyitotta a hajtóműgondolát és végigellenőrizte az olajrendszert.

Szerencsére semmi komoly problémát nem talált a nagyjavítás óta összesen 5 óra repült idővel bíró 450 lóerős Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior kilenc hengeres csillagmotoron.

A reggeli napfelkeltében még kecsesebb a „kétéltű”.

Néhány adat a gép paramétereiről:

Hossz: 11,73m
Szárnyfesztáv: 14,94m
Magasság: 4,93m
Üres tömeg: 2461kg
Maximális felszálló tömeg: 3629kg
Hajtómű: 2X Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior kilenc hengeres csillagmotor
Max sebesség: 323 km/h
Utazó sebesség: 307 km/h
Hatótáv: 1030 km

Ahol szolgálatban volt:

United States Navy
United States Army Air Forces
Royal Air Force
Royal Canadian Air Force

 

 

Valami furcsaság azért volt a dologban számomra is, de Farkas Attila barátom tette fel a helyes kérdést: mit keresnek ezek a szépségek a sivatagban? Mint majdnem minden mögött, itt is anyagi okok állnak a háttérben. Már ezt a konkrét kérdést feltéve egyből olyan választ kaptam, ami rögtön rávilágított miért teszik meg ezt a hosszú utat ezek az öreg gépek. Tulajdonos váltás volt a gépeknél a megemelkedett biztosítási és egyéb díjak miatt. A biztosítási díjak egyik lehetséges oka a tavalyi év októberében történt szerencsétlenség. Ekkor zuhant le az egyike az utolsó repülőképes B-17-nek.

B17accident / HARTFORD COURANT

Ez után az esemény után az antik és kuriózumnak számító repülőgépek biztosítási díjai számottevően megnőttek, ami a nehézkes alkatrész utánpótlás és a szakképzett szerelők óradíjai mellett már igencsak költségessé teszik ezt az amúgy sem olcsónak számító hobbit.

Mégis, ezek nem csak repülőgépek, hanem a történelem egy-egy darabjai. Amíg tudjuk, őrizzük meg, és amíg lehet, tartsuk őket a levegőben.

Szöveg és fotók: Csonka Péter / CPG.publication
Forrás:
Wikipedia
– HARTFORD COURANT