de Havilland DH.82 Tiger Moth – Börgönd 2020 – (AEROsport.hu)

A sportrepülők között igen nagy tekintély övezi az oldtimer repülőgépeket, amelyek egyúttal, a légi bemutatók állandó sztárjaiként kivételes népszerűségnek örvendenek a közönség körében. A valódi kuriózumnak számító veterán gépek szárnyalása mindig rendkívüli élményt nyújt. Különösen igaz ez a R.A.F. Station Czechoslovakia kötelékében repülő de Havilland DH.82 Tiger Moth gépekre, amelyekkel a börgöndi repülőtéren találkoztunk.

Az angol kétfedelű farokkerekes kiképző repülőgépet Geoffrey de Havilland  tervezte az 1930-as évek elején. Egyszerű szerkezetének erősségét jelzi, hogy minimális sebessége 43, míg maximális sebessége 260 km/h. Mindez a kétfedeles kialakításának köszönhető. A de Havilland DH.82 Tiger Moth 1931. október 26-án emelkedett első alkalommal a levegőbe, majd 1932-ben állították hivatalosan szolgálatba, 1944-ig pedig közel 12.000 példányt gyártottak belőle. 

A könnyen vezethető repülőgép a második világháború idején a brit Királyi Légierő, a Royal Air Force (RAF) elsődleges kiképzőgépévé vált – ezen repülhettek először a pilótanövendékek és ezen kapták később az alap műrepülő képzést is. Éppúgy, mint a ‘30-as, ‘40-es évek leendő magyar és német pilótái a Bücker 131 JungmannonA legendás Tiger Moth-ok a háborút követően jobbára repülőkluboknál vagy mezőgazdasági cégeknél szolgáltak tovább. 

A RAF Station Czechoslovakia 2017-ben vásárolta Angliában az első, majd 2018-ban a második, eredeti állapotúra restaurált Tiger Moth II-sét. A csapat tagjai hatalmas becsben tartják – ahogy ők nevezik – az “idős hölgyeket” és kedvtelésből repülik a kétfedelűket, amelyek Csehország legrégebbi műrepülhető gépei. Jelenlegi pilótáik a repülőgépek mellett a ruházatuk és a további felszereléseik korhűségének a megőrzésére, valamint a hagyományok hű ápolására is egyaránt jelentős hangsúlyt fektetnek.

www.aerosport.hu