Magyar​​ fejlesztésű és gyártású helikopter bemutatója Budaörsön

A Budaörsi Repülőtér hangárában mutatták be 2022. április 9-én a szakmai közönségnek a Hungarocopter HC-02-es típusát.  ​

Az első magyar​​ fejlesztésű és gyártású helikopter bemutatójára viharos körülmények között került sor. 

Az ultrakönnyű helikopter építésének az ötlete 2008-ban született, és a folyamatos tervezés és fejlesztés előrehaladtával egyre kifinomultabb megoldások, fő és részegység konstrukciók kerültek kidolgozásra, tudtuk meg Farkas Gábortól a Steel Riders Kft. ügyvezető igazgatójától. 

2010-ben elkészült a magas műszaki tartalommal és innovatív megoldásokkal rendelkező HC-01 típus. Első magyar tervezésű ultrakönnyű helikopterként megkapta a Magyar Légügyi Hatóság repülési engedélyét, később ebből a típusból több darab is értékesítésre került, a magyar és a nemzetközi piacon. 

Hungarocopter HC-01-es az AEROsport adásában: (5.22-től) 

A fejlesztés egy nagyobb teljesítményű egyszemélyes típussal folytatódott, melyben elsőként került beépítésre egy forradalmian új, saját fejlesztésű, elektromos meghajtású mentőrendszer (ERS) ennek köszönhetően a helikopter motorhiba esetén is biztonságosan földet érhet. Ez a modell is megkapta a magyarországi repülési engedélyt.

Több évnyi tervezés és gyártás előkészítés után 2021-ben elkészült a Hungarocopter HC-02 kétszemélyes változata. A Rotax 915 IS repülőgép motorral szerelt konstrukció kategóriájában kiemelkedő helyet foglal el, ultrakönnyű szerkezetének, és hatékony erőforrásának köszönhetően üzemeltetési költsége 30%-al alacsonyabb a hasonló kategóriájú helikopterekénél.

​A Hungarocopter HC-02 típus az építése után a magyarországi 21/2015(V.4) NFM és németországi DULF (LTF-ULH vom 28.02.2019) szabályzatban leírt követelmények szerint lett tesztelve , dokumentálva és legyártva. 2021.06.08-tól rendelkezik a helikopter a magyarországi és szlovákiai tesztrepülésekhez szükséges repülési engedéllyel és lajstromozási bizonyítvánnyal.

Szabadalmak és innovációk amelyek beépítésre kerültek  a HC 02 típusba:                                                                                                                                                             

  • Elektromos meghajtású mentőrendszer  (ERS)                                                                                                                                                                       
  • Automatikusan működő forgószárny billenésgátló 
  • Tömegközéppont eltolás,kiegyenlítés                                                                                                                                                                                       
  • Mozgatható üzemanyagtartály-rendszer                                                                                                                                          
  • Saját fejlesztésű, magas hatásfokú és csendes üzemű forgószárnyak ( Silent Type)   

Az aerodinamikai- és mechanikai elvárásoknak leginkább megfelelő kis szerkezeti tömegű, de emellett hosszú élettartamú forgószárnyak gyártására a kompozit-anyagok a legalkalmasabbak. 

A repülőgépiparban legelterjedtebben a szénszál- (karbonszál-), üvegszál- és az aramid-szál erősítésű epoxigyanta beágyazó-anyagú kompozitokat használják. Ezek széles választékából kellett kiválasztani a rotorlapátok gyártásához alkalmazandó anyagféleségeket, és meghatározni a használandó gyártási eljárásokat. A lapátok szerkezeti kialakítása során a szilárdsági-, merevségi-, követelményeken túl az adott körülmények közötti gyárthatóságot is figyelembe vettük. Ezért olyan tömör-, zárt dobozszerkezetű (monolitikus) főtartó került kialakításra, amely karbon aramid hybrid epoki pepreg, mely önmagában alkalmas a forgószárnyra ható teljes terhelés felvételére, mivel rétegrendje egyirányú (UD – Uni Directional) 0o-os irányultságú (a lapát hossztengelyével megegyező irányú) szén-erősítőszál szalagokból, valamint +/-45o-os szálirányú szén-szövetekből a fellépő terheléseknek megfelelően optimalizálva lett megalkotva. A héjszerkezet ​nomex méhsejttel erősített szenvics szerkezetű. (Koncz Imre repülőgép-gépész üzemmérnök) ​http://hungarocopter.hu/hu/rotorlapat

Alaposan szemügyre vette kívül és belül is a gépet a szép számú érdeklődő közönség.  

Ezután a Hungarocopter mérnökei “összerakták” a HC-02-est, majd a program látványosabb része következett. 

Arról pedig, hogy a repülés “viharosra” sikeredett, az időjárás gondoskodott. Először csak az eső kezdett egyre hevesebben szakadni, majd később a szél is egyre jobban feltámadt. 

Rács Tamás a gép berepülő pilótája a szélsőséges körülmények ellenére biztonságosan vitte az érdeklődőket a próbakörökre. 

A HC-02-es formavilága modern, letisztult és mindenképp magával ragadó. Az AEROsport műsorban, valamint a www.aerosport.hu oldalon rövidesen jelentkezünk az itt készült összefoglaló filmmel. 

A magyar repülős innováció legendás 100 éves történelmének bízunk benne, hogy egy újabb szakasza kezdődik hazánkban. A szándék és a tudás már adott, bízunk benne, hogy az anyagi feltételek is rendelkezésre állnak rövidesen a repülés fejlesztésére.  

A gép technikai specifikációja: Hungarocopter

Élmény és Fotó: Farkas Attila / www.aerosport.hu

Információ: Hungarocopter