Csonka Péter,Kingman (2020.05.12.)
Már egy éve az Arizóniai Kingman a kiinduló bázisom. Esetleg valakinek a Nevadában található Las Vegas jobban ismerős, akkor attól délre kb. egy órányi autózásra található a 66-os út mentén ez a kisváros. Nem mellesleg a Vegasból Kingmanba tartó 93-as autópálya, a Hoover gát mellett halad el, szóval festői a táj.
A közforgalmi repülés számára elhanyagolható a város reptere. Mégsem mondható mindennapinak, hiszen a második világháborúban alapított reptér sivatagos adottságai igen kedvezőek a repülőgépek tárolására.
Felröppent néhány pletyka arról, hogy ismét bővítik ezt a repülőgép temetőként is emlegetett repteret, amire a második világháború óta nem volt példa.
Akkoriban több ezer leszerelt bombázót és vadászgépet tároltak és később bontottak szét itt. Így hát ismét megkérdeztem egy öreg barátomat Carl Hays-t mit tud erről? Sajnos Ő is csak megerősítette ezt a hírt. Megkértem mutassa meg miről van szó. Szerencsére a régi jó barát készséggel tett eleget kérésemnek, hiszen Ő a szívén viseli a reptér sorsát és egyben a repülést szerető emberek közé is tartozik. Így hát örömmel vezettet végig ismét a második világháborúban alapított és a lövészek kiképzésre szánt reptéren.
Carl nemcsak lelkes támogatója a reptérnek, hanem tevékenyen is részt vesz a reptér jó hírének fenntartásában és minden fórumon kiáll ezért a jó ügyért, így hát nem meglepő, hogy ilyen jól értesült ebben a témában. Az újonnan kialakított repülőgépek parkíroztatására szánt területre vezetett első utunk. Szépen kiegyengetett, mart aszfalttal felszórt kb. 3db 3 méter széles és kb. 1 km hosszú szerviz útról van szó, amit a jelenlegi beruházás alkalmával létesítettek. Ezeken fogják idevontatni a használaton kívüli gépeket.
Majd ezek mentén fogják parkíroztatni. Az ok egyszerű: itt tárolni a gépeket olcsóbb, hiszen a környezet adta adottságok, mint a száraz sivatagi levegő kedvez a konzerválási feladatokban. Összegszerűen, amíg a forgalmas reptereken $3-4000 $-t is felemészt egy gép parkíroztatása havonta, itt ez töredékéből kivitelezhető.
Az, hogy meddig parkolnak itt ezek a gépek egyenlőre nem tudja senki. De, hogy ez mennyire friss beruházás arról az is tanúskodik, hogy a munkagépek egyike még most is itt van. Arra a kérdésre, hogy talán még nem fejezte be a munkát nem kaptam egyértelmű választ, csak azokat a terveket említette meg, hogy a reptér határvonalát jelentő kerítést kitolják minimum fél, de talán egy mérfölddel is a közeljövőben.
Ezután az itteni repülőgépek legrosszabb opciójának egyikéhez vezetett az utunk. A repülőgépek újrahasznosításával foglalkozó cég telephelyére.
Szomorú látvány fogadott itt minket, a repülőgépek az értékes alkatrészeiktől már megfosztva, munkagépek által széttépve alumínium és rézhulladékként várják az újrafelhasználásukat.
A második világháború után itt hagyott harci gépeket azonban még primitívebb bár igen hatékony módszerrel bontották szét. Egy Giotin elnevezésű acélpengével darabolták préselhető vagy könnyen szállítható darabokra.
Kérdésemre, hogy ez lesz-e minden gép sorsa, amit itt látunk szerencsére, Carl egy másik céghez tartozó területre hajtott ahol elmagyarázta, hogyan és mennyi idő alatt képesek a szakemberek felkészíteni egy gépet, hogy megkaphassa az ideiglenes repülési engedélyt (temporary flight permit) az FAA (Federal Aviation Administration)- tól.
Elmondása szerint egy jól képzett csapat 5 nap alatt képes visszaszerelni a hajtóműveket és elvégezni a rendszerteszteket, majd ezután a Las Vegas-i irodából érkezik egy ellenőr, aki megadja a szükséges engedélyt.
Vegyes érzésekkel köszöntem el barátomtól, hiszen ilyen mértékű fejlesztésre ritkán van példa az ilyen típusú reptereken és ugyan ez jót tesz a helyi infrastruktúrának, de ez egyben nagyon sok repülőgép földre kényszerülését is jelenti.
A vírus nagyon sok tekintetben átrendezheti, a légiközlekedési iparágat. Rengeteg gép került ideiglenesen, vagy sok esetben már véglegesen is a hatalmas parkolók rácsai mögé. Csak remélni tudom, hogy korszerűbb és még hatékonyabb típusok veszik át a helyüket.
Szöveg/ Fotó: Csonka Péter / CPG Publication / Kingman