Levegőben

Rekordforgalom a Liszt Ferenc repülőtéren 2011-ben

Minden idők legerősebb utasforgalmát regisztrálta tavaly a Liszt Ferenc Repülőtéren a légikikötőt üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA); a terminálokon csaknem 9 millió utas fordult meg, 9 százalékkal több, mint 2010-ben.

Rekordforgalom a Liszt Ferenc repülőtéren 2011-ben

Budapest, 2012. január 9., hétfő (MTI) –

Minden idők legerősebb utasforgalmát regisztrálta tavaly a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a légikikötőt üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA); a terminálokon csaknem 9 millió utas fordult meg, 9 százalékkal több, mint 2010-ben.

A BA az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében kiemeli, hogy 2011-ben az eddigi rekordnak számító 2007-hez képest is 320 ezerrel több utas fordult meg a budapesti nemzetközi repülőtéren.
2010-ben 8,2 millió utas indult és érkezett a repülőtéren keresztül, 2011-ben már több mint 8,9 millió.
A repülőtér forgalmának növekedése még az európai átlagot is meghaladta 2011-ben:  az ACI – nemzetközi repülőtéri szövetség – által kiadott nemzetközi statisztikák szerint a kontinensen 2011-ben átlagosan 7  százalékkal bővült a légi forgalom – olvasható a közleményben.
A növekedés motorja 2011-ben több, úgynevezett hagyományos légitársaság, például a Lufthansa, a British Airways, a KLM, az Air France, a Swiss, a Turkish Airlines volt, és a jelentős utasszám-növekedés hátterében a járatsűrűség növelése, a nagyobb gépek és a növekvő kihasználtság állt. A hagyományos légitársaságok 19,6 százalékkal szállítottak több utast Budapestre, mint 2010-ben. Emellett 44 százalékkal nőtt a hosszú távú járatokon utazók száma is, a Qatar Airwaysnek és az American Airlinesnak köszönhetően, miközben továbbra is jelentős piaci szerepet játszott Budapesten az amerikai Delta és a kínai Hainan Airlines is – áll a közleményben.  
A Malév látványosan javította teljesítményét 2011 utolsó negyedévében, és ezzel 200 ezerrel több utast szállított, mint az előző évben. Évi 8 százalékkal nőtt a Budapesten átszálló utasok száma, a tranzit utasok tették ki a Budapest Airport forgalmának 17 százalékát. 2011-ben tovább növekedett a diszkont légitársaságok piaca, ebben a szektorban élen járt a Wizz Air, amely a nyári csúcsidőszakban négy repülőgéppel üzemelt Budapestről.
A Budapest Airport 2011 eseményei közül kiemeli, hogy januárban a Qatar Airways elindította Doha-Budapest járatát, amelynek gépei szeptembertől már napi rendszerességgel közlekednek. Áprilistól közlekedik Budapest és New York Kennedy repülőtere között az American Airlines, májusban pedig az airBaltic elindította rendszeres, hetente négyszer közlekedő rigai járatát. Június óta kínálja edinburghi járatát a Jet2.com brit diszkont légitársaság, és múlt év végén indított új budapesti járatot Bernből a svájci Sky Work Airlines, ezzel Zürich, Bázel és Genf után immár a negyedik svájci városba kínálva közvetlen összeköttetést – olvasható a közleményben.
Jost Lammers, a BA vezérigazgatója sikertörténetnek tartja a repülőtér privatizációjának elmúlt négy évét. A közleményben rámutat, hogy még a legsúlyosabb világgazdasági válság körülményei között is folytatták a repülőtér fejlesztését. “Mindez mostanra meghozta a gyümölcsét: a korábbinál jóval magasabb színvonalú kiszolgálást tudunk nyújtani az utasoknak és minden tekintetben megnöveltük a repülőtéri működés hatékonyságát. Örömmel tekintünk a 2012-es év elé, amelyben újabb légitársaságokat üdvözölhetünk Budapesten” – idézi a vezérigazgatót a közlemény.
A Budapest Airport célja, hogy a közép-kelet-európai régió fő gyűjtő-elosztó repülőterévé váljon. Ezt a célt szolgálta az eddig legnagyobb, nem kevesebb, mint 100 millió eurós (30 milliárd forintos) befektetés, a SkyCourt (Égi Udvar) terminálépület átadása. Mindez jelentősen növelte a repülőtér utasforgalmi kapacitásait,  kényelmesebbé teszi az utazást, szélesíti a repülőtér éttermi- és kereskedelmi kínálatát.
A BA kitéár arra, hogy a SkyCourt átadásával együtt kezdett üzemelni a 2-es terminál új, számítógép vezérlésű poggyászosztályozó rendszere, majdnem megkétszereződött az utasbiztonsági ellenőrzés kapacitása a 12 új átvilágító gépsor beállításának köszönhetően. Az átszálló utasok számára pedig az eddig négyről hatra emelkedett a utasbiztonsági folyosók száma – olvasható a közleményben.
A Budapest Airport 2012-ben folytatja BUD Future nevű fejlesztési programjának a megvalósítását. Tavasszal megkezdődik a Cargo City első fázisának építése a jelenlegi 2-es terminálhoz közel, a repülőtér vecsési oldalán. Itt 11.000 négyzetméter korszerű raktár és 4500 négyzetméternyi iroda épül a légi teheráruk kezelésének meggyorsítására.
A Budapest Airport az idén megkezdi egy új, korszerűen hangszigetelt hajtómű próbázó hely építését a jelenlegi Lufthansa Technik hangár közvetlen szomszédságában. Ez a beruházás jelentősen csökkenti a repülőtér közelében a potenciális földi zajterhelést.

gkj \ guz

MTI 2012. január 9., hétfő 18:33

Fel