Taxi

Forgalomlassító taxisdemonstráció

A fuvarszervezők azt követelik, hogy rendezzék a munkakörülményeiket és a jogaikat, egyúttal tiltakoznak a hivatásukat érintően januárban életbe lépő új rendelkezések ellen.

Forgalomlassító taxisdemonstráció kezdődött Budapesten

    Budapest, 2012. június 4., hétfő (MTI) –

Több mint ezer jármű részvételével forgalomlassító taxisdemonstráció kezdődött hétfő délután Budapesten; a fuvarszervezők azt követelik, hogy rendezzék a munkakörülményeiket és a jogaikat, egyúttal tiltakoznak a hivatásukat érintően januárban életbe lépő új rendelkezések ellen. A megmozdulás nyomán nagy dugók alakultak ki és a forgalmat több helyen el kellett terelni.

    A különféle személyi fuvarozócégekhez tartozó sofőrök az egykori Felvonulási téren, a parkolóban gyülekeztek járműveikkel, majd rendőri felvezetés mellett indultak el az Andrássy úton az Oktogon és a Blaha Lujza tér érintésével a Főpolgármesteri Hivatal elé, a Városház utcába, hogy később onnan a Lánchídon át, a várost megkerülve, a Margit hídon keresztül térjenek vissza kiindulópontjukra.
    Mivel a forgalomlassító demonstrációt a délutáni csúcsforgalom idejére időzették a taxisok, a rendőrség már korábban lezárta az útkereszteződéseket, hogy elkerüljék a torlódásokat, de így is nagyobb tumultus alakult ki Budapest belvárosában. A taxisok konvoja a felvonulás alatt olyan hosszú volt, hogy amikor a menet első autója a Városháza elé ért, az utolsó autó akkor gördült ki a Felvonulási térről.  
    Az Oktogonnál a Societas tartott szimpátiatüntetést; az ott megjelent kéttucatnyi demonstráló “Kösz Orbán!” feliratú transzparenseket tartott a magasba, míg máshol, több helyen fehér szegfűket osztogattak az útkereszteződéseknél a taxisoknak.
          Metál Zoltán, a megmozdulást szervező Országos Taxis Szövetség elnöke az MTI-nek még a felvonulás kezdete előtt azt mondta: abban bíznak, hogy békés megmozdulásukkal “gondolkodóba ejtik” a városvezetést a tekintetben, hogy érdemes leülni velük tárgyalni, érdemes békés módon rendezni a taxisok helyzetét.
    Egy héttel ezelőtt, pünkösd hétfőn a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete tartott tiltakozó megmozdulást, szintén a Hősök terén. Akkor mintegy 200, különféle személyi fuvarozócégekhez tartozó sofőr gyülekezett a téren, majd járműveik többségét otthagyták, és az Andrássy úton egy fekete koporsót cipelve elindultak a Kodály köröndre, hogy ott jelképesen eltemessék 30 éves múltra visszatekintő hivatásukat és járműveiket.
         A hétfői megmozdulást szintén azért szervezték, hogy hatóságilag rögzített árat, vagyis fix tarifát vezessenek be minden taxitársaságnál, szabályozzák a taxisok jelenleg több mint 6 ezres létszámát, és az újonnan bevezetendő technikai és műszaki előírások csak az újonnan taxiként beálló járművekre vonatkozhassanak.
          Kilátásba helyezték a demonstráció résztvevői most is, hogy ha követeléseiknek nem tesznek eleget, az 1990. októberi taxisblokádhoz hasonló megmozdulást szerveznek.
           A Főtaxi sem az akkori, sem a hétfői taxistüntetésen nem vett részt. A társaság szóvivője, Vizy András az MTI-nek hétfőn azt mondta: a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) taxiszolgáltatásokra vonatkozó egységesítésének néhány pontjával ők sem értenek egyet. Ugyanakkor meggyőződésük, hogy a taxisok helyzetének békés és minden érdekelt fél számára elfogadható rendezése nem utcai megmozdulásokkal, hanem jól előkészített, többoldalú egyeztető tárgyalásokkal érhető el. Megjegyezte: a már csaknem 100 éves múltra visszatekintő társaságuk tárgyalások és nem demonstrációk útján érte el azt is, hogy az új rendelkezések szerint a járművek motorjának teljesítménye lesz meghatározva, nem pedig a hengerűrtartalom alapján szelektálják majd az autókat.
          Metál Zoltán erre utalva az MTI-nek úgy fogalmazott, hogy “a Főtaxi saját maga ellen beszél”, és nem kívánta minősíteni a társaság távolmaradását.

 

 

 

 

 

 

 

  Vonuló taxik a Dózsa György úton, a több mint ezer jármű részvételével tartott forgalomlassító taxisdemonstráción. A fuvarszervezők azt követelik, hogy rendezzék a munkakörülményeiket és a jogaikat, egyúttal tiltakoznak a hivatásukat érintően januárban életbe lépő új rendelkezések ellen.

 

 

 

 

 

 

 Fotó: Szigetváry Zsolt

 

Taxisdemonstráció – Vitézy: fél éve egyeztetünk az új rendeletről

 Vitézy Dávidnak, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatójának közlése szerint fél éve egyeztetnek a taxis érdekképviseletekkel az új taxirendeletről, és annak során a szakszervezetek kéréseit is figyelembe vették.

    Taxis szervezetek hétfő délután forgalomlassító demonstrációt tartottak Budapesten, ennek keretében a Hősök teréről indulva a Városházához, majd onnan vissza a Hősök terére vonultak. Azt követelték, hogy a főváros ne döntsön a szakmai szervezetek támogatása nélkül az új rendeletről.     A BKK vezérigazgatója az MTI-nek hétfőn elmondta: a taxis szervezetek azt kérték a fővárostól, korlátozzák a taxik számát Budapesten, hogy biztosabb megélhetés legyen a személyfuvarozás, és szabályozottabb legyen a piac.     Mivel direkt módon a taxik számát korlátozni nem lehetséges, olyan műszaki és egyéb feltételeket szabnak, amely szűkíti a kört és egyben javítja a szolgáltatás színvonalát – közölte Vitézy Dávid.
    Hozzátette, hogy a pontos műszaki paramétereket a taxisok javaslata alapján állították össze. Ezek között szerepel az egységes arculat, az egységes nappali-éjjeli tarifa, és az is, hogy 4 személy szállítására alkalmas, legalább Euro IV-es besorolású motorral rendelkező autókkal lehetne csak taxizni.     A legutóbb múlt pénteken egyeztettek a felek, a bevezetésre 2013 januárjától lenne lehetőség, és egy év alatt állna át teljesen a rendszer. Vitézy Dávid felhívta a figyelmet arra, hogy a szabályok szerint nem lehet megbüntetni valakit azért, mert olcsóbban szállít utasokat, ezt a fix tarifa bevezetésével sem lehet elérni.
    A BKK vezérigazgatója úgy fogalmazott: nem tudják a taxisokat saját maguktól megvédeni, és szabályozással megakadályozni, hogy ők maguknak kárt okozva a gazdaságosnál olcsóbban fuvarozzanak. A szigorúbb műszaki és minőségi elvárások beszabályozhatják a piacot, de a piaci versenyt nem lehet korlátozni – hangsúlyozta.     Közlése szerint a központ fontosnak tartja, hogy a szolgáltatás minősége egységes legyen, ezért kötelezően előírnák, hogy minden taxiban legyen klímaberendezés, fogadjanak el bankkártyát és tiltott legyen a dohányzás. A szabályozáshoz szigorúbb ellenőrzés is társul majd, ezzel a megengedettnél magasabb áron fuvarozó “hiénákat” kívánják kiszűrni, akiknek gyakran esnek áldozatul a külföldi turisták – mondta Vitézy Dávid.     Kitért arra, hogy a taxisokkal tucatnyi alkalommal egyeztetett a főváros vezetése és a BKK, és a további tárgyalásokra is nyitottak a rendeletnek a Fővárosi Közgyűlés által június 20-án esedékes tárgyalása előtt.     Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke az MTI-nek múlt csütörtökön azt mondta, semmilyen dokumentumot nem kaptak a városházától az új taxirendeletről, de a kiszivárgott információk minden szakmaiságot nélkülöznek, ezért demonstrálnak.     Hozzátette: voltak egyeztetések korábban, de ezeken nem közeledtek az álláspontok. Közlése szerint a műszaki paraméterek szigorítását azért támogatták, mert ezért cserébe Budapest olyan mértékű fix tarifát vezetett volna be, amely mindkét félnek kedvező lenne. Kiderült azonban, hogy egy éven belül egységesíteni akarják a taxikat, a szövetség viszont 5 éves átfutási időt javasolt.

Az LMP környezetkímélő taxis rendszert szorgalmaz

Az LMP budapesti képviselőcsoportja szerint átlátható és környezetkímélő rendszert kell kialakítani a taxikra vonatkozó fővárosi szabályozásban.

    A párt hétfőn az MTI-hez eljuttatott közleményben azt írta, hogy a szabályozás előkészítésekor nagyobb körültekintésre és a taxisok partnerként való elfogadására lett volna szükség; ezzel elkerülhető lett volna az ágazatban dolgozók tiltakozása.
    Az LMP álláspontja szerint az autók hengerűrtartalmának, vagy teljesítményének korlátozása kizárhatja a taxik közül például a benzines autóknál környezetkímélőbb hibrid autókat. Jelezték, hogy az autók teljesítményénél és koránál sokkal fontosabb szempont lenne az autók károsanyag-kibocsájtása alapján való szabályozása.
    A képviselőcsoport közölte, hogy a fővárosi szabályozásnak a hibrid- és villanytechnika elterjedését kellene támogatnia.
    Tévútnak nevezték a csomagtartó minimális méretének meghatározását is, indoklásuk szerint a fuvarok túlnyomó többségében ki sem nyitják a csomagtartót.
    Az LMP kitért arra is, hogy a taxisok által követelt fix, mindenki számára előírt tarifa megöli a versenyt, ami az utasok pénztárcájának kárára mehet. “Ezen kívül folyamatos manipulációra, zsarolásra ad lehetőséget az ár meghatározása és változtatása. Ez a taxisok kiszolgáltatottságát növelné, ami az ő céljuk sem lehet” – zárult a közlemény.
    Az Országos Taxis Szövetség és a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete hétfő délután forgalomlassító demonstrációját tartott Budapesten, ahol azt követelték, hogy rendezzék a munkakörülményeiket és a jogaikat, egyúttal tiltakoztak a hivatásukat érintően januárban életbe lépő új rendelkezések ellen.
    A megmozdulást azért szervezték, hogy hatóságilag rögzített árat, vagyis fix tarifát vezessenek be minden taxitársaságnál, szabályozzák a taxisok jelenleg több mint 6 ezres létszámát, és a bevezetendő technikai és műszaki előírások csak az újonnan taxiként beálló járművekre vonatkozhassanak.

 

Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem?

Temporibus autem quibusdam et aut officiis debitis aut rerum necessitatibus saepe eveniet.

© 2016 gogogo.hu © Minden jog fenntartva.

Fel