Sport vízen

Fehér Szalag 2016

A Fehér Szalag főpróba a nagy megmérettetés előtt, ahol a versenyzők kipróbálhatják a Kékszalagra készült új hajóikat

A Balaton keleti medencéjét kerülő nagyhajós verseny tulajdonképpen a Kékszalagnak köszönheti létrejöttét. Viszonzásképpen viszont komoly befolyással volt a tókerülő ezredfordulón kezdődött átalakulására.

A háború után 1947-ben folytatódott a Kékszalag 1942 után megszakadt hagyománya. Továbbra is kétévete, a páratlan években rendezte meg akkor már a Magyar Vitorlás Szövetség. Ahogy nőtt a Kékszalag népszerűsége, a hatvanas években erősödött az igény a páros években is egy nyárközepi távolsági nagyhajós versenyre. Ezért született a Fehér Szalag, amelyen a Balatonfüred – Kenese – Siófok – Tihany – Balatonfüred távon, a Balaton keleti medencéjét megkerülő pályán vitorláznak a hajók.

1996-ban a Fehér Szalag távját is teljes tókerülőre változtatta az MVSz, csak a Kékszalaghoz képest ellenkező irányba haladva. Vagyis ekkor és még kétszer, 1998-ban és 2000-ben a Balatonfüred – Keszthely – Kenese – Balatonfüred távon vitorlázott a mezőny. Ezek a versenyek az akkori korlátozott Kékszalagéhoz képest sokkal nyitottabbak voltak. Engedélyezett volt a trapézos versenyhajók indulása is, sőt a többtestűeké is. Igaz ilyen csak a 2000. évi viharos versenyen állt rajthoz a Detre-testvérek révén.

A 2000. évi Fehér Szalagon sötétedéskor ritka nagy vihar csapott le a teljes Balatonra, de különösen erősen a Zánka-Szemes vonalon. Borulások, árboctörések történtek, hajók süllyedtek el, több vitorlázót az ellenfelek mentettek ki a vízből. Ezúttal az élmezőnyben, a leggyorsabb hajókat ritkította meg a legkeményebben az időjárás. A katamaránnak eltört az árboca. Felborultak és kiestek a Libera hajók: a Pleasure (Litkey Farkas) és az Azzardissimo (Brencsán Ábel) is. Győzött az Anna Hetvenes Cirkáló Rutai István kormányzásával.

Ezeknek a nyílt tókerülő versenyek sikere után 2001-től már évente rendezik meg Kékszalagot. A Fehér Szalag pedig visszatért a korábbi, csak a keleti medencét kerülő pályára.

A Fehér Szalag egyben az Izsák Szabolcs Emlékverseny is, amellyel a sokszoros bajnok és olimpikon vitorlázóra emlékezünk, aki a kilencvenes évek elején a parton pusztuló Sirocco részleges felújításával megkezdte a tó királynőinek, a 75-ös Balatoni Cirkáloknak a megmentését.

A Fehér Szalag 2010-ben az 1945 előtt készült tervek alapján épített klasszikus vitorlások kiemelt versenye lett. Ők a modernebb, ennél a dátumnál később tervezett hajóknál fél  órával korábban rajtolnak a Classic Round elnevezésű futamon.

A keleti medencét kerülő versenyre hagyományosan a Kékszalag előtt egy hónappal került sorra. De 2014-ben a Magyar Vitorlás Szövetség elnökségének döntése nyomán a Kékszalag Fesztivál programjába illesztve a nagy tókerülő előtti hétvégére került.

Így a Fehér Szalag főpróba a nagy megmérettetés előtt, ahol a versenyzők kipróbálhatják a Kékszalagra készült új hajóikat, vagy a régin véghezvitt újításaikat, felszereléseiket, illetve felmérhetik felkészültségüket, és képet alkothatnak egyik-másik vetélytársukról.

A Fehér Szalag győztesei az elmúlt öt évben:

2010: Twin-go – ifj. Scholtz Imre
2011: Huncat – Büki Gábor
2012: Principessa – ifj. Rauschenberger Miklós
2013: Principessa – ifj. Rauschenberger Miklós
2014: Fifty-Fifty  –  Józsa Márton

Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem?

Temporibus autem quibusdam et aut officiis debitis aut rerum necessitatibus saepe eveniet.

© 2016 gogogo.hu © Minden jog fenntartva.

Fel