A Balaton keleti medencéjét kerülő nagyhajós verseny tulajdonképpen a Kékszalagnak köszönheti létrejöttét. Viszonzásképpen viszont komoly befolyással volt a tókerülő ezredfordulón kezdődött átalakulására.

A háború után 1947-ben folytatódott a Kékszalag 1942 után megszakadt hagyománya. Továbbra is kétévete, a páratlan években rendezte meg akkor már a Magyar Vitorlás Szövetség. Ahogy nőtt a Kékszalag népszerűsége, a hatvanas években erősödött az igény a páros években is egy nyárközepi távolsági nagyhajós versenyre. Ezért született a Fehér Szalag, amelyen a Balatonfüred – Kenese – Siófok – Tihany – Balatonfüred távon, a Balaton keleti medencéjét megkerülő pályán vitorláznak a hajók.

1996-ban a Fehér Szalag távját is teljes tókerülőre változtatta az MVSz, csak a Kékszalaghoz képest ellenkező irányba haladva. Vagyis ekkor és még kétszer, 1998-ban és 2000-ben a Balatonfüred – Keszthely – Kenese – Balatonfüred távon vitorlázott a mezőny. Ezek a versenyek az akkori korlátozott Kékszalagéhoz képest sokkal nyitottabbak voltak. Engedélyezett volt a trapézos versenyhajók indulása is, sőt a többtestűeké is. Igaz ilyen csak a 2000. évi viharos versenyen állt rajthoz a Detre-testvérek révén.

A 2000. évi Fehér Szalagon sötétedéskor ritka nagy vihar csapott le a teljes Balatonra, de különösen erősen a Zánka-Szemes vonalon. Borulások, árboctörések történtek, hajók süllyedtek el, több vitorlázót az ellenfelek mentettek ki a vízből. Ezúttal az élmezőnyben, a leggyorsabb hajókat ritkította meg a legkeményebben az időjárás. A katamaránnak eltört az árboca. Felborultak és kiestek a Libera hajók: a Pleasure (Litkey Farkas) és az Azzardissimo (Brencsán Ábel) is. Győzött az Anna Hetvenes Cirkáló Rutai István kormányzásával.

Ezeknek a nyílt tókerülő versenyek sikere után 2001-től már évente rendezik meg Kékszalagot. A Fehér Szalag pedig visszatért a korábbi, csak a keleti medencét kerülő pályára.

A Fehér Szalag egyben az Izsák Szabolcs Emlékverseny is, amellyel a sokszoros bajnok és olimpikon vitorlázóra emlékezünk, aki a kilencvenes évek elején a parton pusztuló Sirocco részleges felújításával megkezdte a tó királynőinek, a 75-ös Balatoni Cirkáloknak a megmentését.

A Fehér Szalag 2010-ben az 1945 előtt készült tervek alapján épített klasszikus vitorlások kiemelt versenye lett. Ők a modernebb, ennél a dátumnál később tervezett hajóknál fél  órával korábban rajtolnak a Classic Round elnevezésű futamon.

A keleti medencét kerülő versenyre hagyományosan a Kékszalag előtt egy hónappal került sorra. De 2014-ben a Magyar Vitorlás Szövetség elnökségének döntése nyomán a Kékszalag Fesztivál programjába illesztve a nagy tókerülő előtti hétvégére került.

Így a Fehér Szalag főpróba a nagy megmérettetés előtt, ahol a versenyzők kipróbálhatják a Kékszalagra készült új hajóikat, vagy a régin véghezvitt újításaikat, felszereléseiket, illetve felmérhetik felkészültségüket, és képet alkothatnak egyik-másik vetélytársukról.

A Fehér Szalag győztesei az elmúlt öt évben:

2010: Twin-go – ifj. Scholtz Imre
2011: Huncat – Büki Gábor
2012: Principessa – ifj. Rauschenberger Miklós
2013: Principessa – ifj. Rauschenberger Miklós
2014: Fifty-Fifty  –  Józsa Márton