Kerékpár

Audi e-bike Wörthersee

A négy karikás gyár, most két kerékre váltott.

High-end sporteszköz – Az Audi e-bike Wörthersee

Igazán különleges sporteszközt mutat be az Audi május 16-ától a karintiai Wörthi-tónál tartandó találkozón. Az Audi e-bike Wörthersee az elektromos hajtás és az izomerő harmonikus ötvözetét képviseli. Wolfgang Egger vezető formatervező szerint: „A sport- és freestyle bemutatók céljaira egyaránt alkalmas high-performance E-Bike-ban az Audi – a design, az ’ultra’ könnyűszerkezetes technológia, az Audi e-tron és az ’Audi connect’ területein összegyűjtött – tudása és tapasztalata találkozik.“ Az E-Bike az idei Wörthi-tavi túrán, vagyis az Audi-, VW-, Seat- és Skoda-rajongók immár 31. nagyszabású találkozója alkalmával tartja világpremierjét, ahol Julien Dupont triál-kerékpáros és Petra Bernhard downhill-specialista mutatja be stunt- és streetbike-tudását.

Mindjárt az első pillantásra nyilvánvaló e kétkerekű prototípus kompromisszumot nem tűrő dinamizmusa. „Az Audi e-bike Wörthersee kifejlesztése során a versenysport tervezési módszerei inspiráltak minket“ – magyarázza Hendrik Schaefers, a müncheni Concept Studio formatervezője. „Az E-Bike rendkívül precíz, emellett érzelemdús, mégis szigorúan funkcionális benyomást kelt. A tervezés során pontosan a sporteszköz alapvető funkciója állt a középpontban, minden design-eleme így következetesen valamely műszaki megoldására irányul.“

A vázszerkezet könnyed konstrukciója egyszerre biztosít alacsony tömegközéppontot és csekély sajáttömeget, az E-Bike így a sportos extrém szituációk során is különösen mozgékonynak bizonyul. Lítiumion-akkumulátora a vázba integráltan kapott helyet, s mintegy két és fél óra alatt tölthető fel. A hosszabb triál-túrák során az akku mindössze néhány mozdulattal kiemelhető és egy feltöltött másikkal helyettesíthető.

A vázszerkezet és a hátsó villa anyaga szénszál-erősítésű műanyag (CFK), akárcsak a 26 col peremátmérőjű kerékpántoké. Utóbbiak az újszerű, az erőhatások optimális felvételét célzó „Audi ultra blade“ design szerinti széles és lapos küllőkkel készültek. „Az anyagválasztás során hatásosan igazolhattuk, milyen közel is áll a korszerű formatervezés és az Audi „ultra” könnyűszerkezetes technológiája egymáshoz“ – folytatja Hendrik Schaefers. A váz konstrukcióját LED-technikájú fénycsövek teszik teljessé, mindjárt az első pillantásra felismerhetővé téve az Audi jellegzetes világítási képét. Az extrém mutatványok idejére a nyereg a vázba süllyeszthető, ahonnan egyszerű gombnyomásra fokozatmentesen emelkedik ki újra, ismét kényelmes üléspozíciót biztosítva a kerékpáros számára.

A választott üzemmód és még számos további funkció a fedélzeti számítógép érintőképernyőjén keresztül szabályozható. A kerékpáros okostelefonja WLAN révén csatlakozhat a számítógépre, induláskor például ily módon kapcsolható ki az immobilizer. A triál-túra vagy éppen egy-egy látványos mutatvány sisakkamerával rögzített videója az okostelefonon keresztül valós időben kerülhetnek fel az internetre, minden sikeres produkció így azonnal pontokkal is jutalmazható. E pontszám emelkedtével a kerékpáros különböző díjakban részesülhet, s egyre magasabb követelményszintre léphet. Az interneten összesített rangsor is felállítható, ahol bárki összemérheti tudását barátaival vagy akár további kerékpárosokkal is, akik pontos helyét az Audi e-bike Wörthersee monitorján megjelenő Facebook státuszjelentésekből ismerheti meg a kerékpározó.

A kerékpáros összesen ötféle üzemmód közül választhat, a puszta izomerejű hajtástól, az elektromos motor támogatta tekerésen át egészen a tisztán elektromos hajtásig. A „Pure“ menetprogramban a hajtáshoz szükséges teljesítményt kizárólag a kerékpáros biztosítja, míg a „Pedelec“ állásban az elektromotor is besegít, s 50-70 kilométer hatótáv illetve akár 80 kilométer/óra csúcssebesség is elérhető. Az „eGrip“ üzemmódban az Audi e-bike Wörthersee tisztán elektromos hajtással közlekedhet, legfeljebb 50 kilométer/órás tempóval. A haladás intenzitása ekkor forgatókarral szabályozható, a rendelkezésre álló teljesítmény a fedélzeti számítógéppel konfigurálható.

A „Wheelie” móduszban a hátsó kerék elektronikus hajtás-szabályzása segíti a különböző mutatványok végrehajtását. Ennek során az okostelefonon keresztül vagy közvetlenül az E-Bike kezelőelemeivel különféle üzemmódok választhatók: a „Power Wheelie“ a kevésbé gyakorlottak számára állatható wheelie-szöget kínál, míg a „Balanced Wheelie“ állás a komolyabb kihívásokat szolgálja. A „Balanced Wheelie“ állásban elektronikus szabályzás segít az egyensúlyt tartani, amint a kerékpáros előre-hátra mozgásait az elektromos motor segítségével egyenlíti ki. A kerékpáros így tömegének a hátsó kerékre áthelyezésével is szabályozhatja a sebességet: amint előrehajol, a kerékpár gyorsul, ha hátradől, lassul. Ha a kerékpáros állandó teljesítménnyel szeretné taposni a pedált, a tréning-üzemmódot választhatja.

Az elektromos motor a vázszerkezet legalacsonyabb pontján kapott helyet s közvetlenül a pedáltengelyt hajtja. A hátsó kerékre érkező maximális forgatónyomaték 250 newtonméter, az elektromos egység legnagyobb teljesítménye pedig – új rekordként az elektromos kerékpárok körében – 2,3 kilowatt. Elektromos komponensei nélkül a teljes jármű saját tömege mindössze 11 kilogramm, s kilowattonként kilenc kilogramm (hét kilogramm/lóerő) teljesítmény-tömeg aránya szintén rekordnak számít.

Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem?

Temporibus autem quibusdam et aut officiis debitis aut rerum necessitatibus saepe eveniet.

© 2016 gogogo.hu © Minden jog fenntartva.

Fel