Kerékpár

Audi e-bike Wörthersee

A négy karikás gyár, most két kerékre váltott.

High-end sporteszköz – Az Audi e-bike Wörthersee

Igazán különleges sporteszközt mutat be az Audi május 16-ától a karintiai Wörthi-tónál tartandó találkozón. Az Audi e-bike Wörthersee az elektromos hajtás és az izomerő harmonikus ötvözetét képviseli. Wolfgang Egger vezető formatervező szerint: „A sport- és freestyle bemutatók céljaira egyaránt alkalmas high-performance E-Bike-ban az Audi – a design, az ’ultra’ könnyűszerkezetes technológia, az Audi e-tron és az ’Audi connect’ területein összegyűjtött – tudása és tapasztalata találkozik.“ Az E-Bike az idei Wörthi-tavi túrán, vagyis az Audi-, VW-, Seat- és Skoda-rajongók immár 31. nagyszabású találkozója alkalmával tartja világpremierjét, ahol Julien Dupont triál-kerékpáros és Petra Bernhard downhill-specialista mutatja be stunt- és streetbike-tudását.

Mindjárt az első pillantásra nyilvánvaló e kétkerekű prototípus kompromisszumot nem tűrő dinamizmusa. „Az Audi e-bike Wörthersee kifejlesztése során a versenysport tervezési módszerei inspiráltak minket“ – magyarázza Hendrik Schaefers, a müncheni Concept Studio formatervezője. „Az E-Bike rendkívül precíz, emellett érzelemdús, mégis szigorúan funkcionális benyomást kelt. A tervezés során pontosan a sporteszköz alapvető funkciója állt a középpontban, minden design-eleme így következetesen valamely műszaki megoldására irányul.“

A vázszerkezet könnyed konstrukciója egyszerre biztosít alacsony tömegközéppontot és csekély sajáttömeget, az E-Bike így a sportos extrém szituációk során is különösen mozgékonynak bizonyul. Lítiumion-akkumulátora a vázba integráltan kapott helyet, s mintegy két és fél óra alatt tölthető fel. A hosszabb triál-túrák során az akku mindössze néhány mozdulattal kiemelhető és egy feltöltött másikkal helyettesíthető.

A vázszerkezet és a hátsó villa anyaga szénszál-erősítésű műanyag (CFK), akárcsak a 26 col peremátmérőjű kerékpántoké. Utóbbiak az újszerű, az erőhatások optimális felvételét célzó „Audi ultra blade“ design szerinti széles és lapos küllőkkel készültek. „Az anyagválasztás során hatásosan igazolhattuk, milyen közel is áll a korszerű formatervezés és az Audi „ultra” könnyűszerkezetes technológiája egymáshoz“ – folytatja Hendrik Schaefers. A váz konstrukcióját LED-technikájú fénycsövek teszik teljessé, mindjárt az első pillantásra felismerhetővé téve az Audi jellegzetes világítási képét. Az extrém mutatványok idejére a nyereg a vázba süllyeszthető, ahonnan egyszerű gombnyomásra fokozatmentesen emelkedik ki újra, ismét kényelmes üléspozíciót biztosítva a kerékpáros számára.

A választott üzemmód és még számos további funkció a fedélzeti számítógép érintőképernyőjén keresztül szabályozható. A kerékpáros okostelefonja WLAN révén csatlakozhat a számítógépre, induláskor például ily módon kapcsolható ki az immobilizer. A triál-túra vagy éppen egy-egy látványos mutatvány sisakkamerával rögzített videója az okostelefonon keresztül valós időben kerülhetnek fel az internetre, minden sikeres produkció így azonnal pontokkal is jutalmazható. E pontszám emelkedtével a kerékpáros különböző díjakban részesülhet, s egyre magasabb követelményszintre léphet. Az interneten összesített rangsor is felállítható, ahol bárki összemérheti tudását barátaival vagy akár további kerékpárosokkal is, akik pontos helyét az Audi e-bike Wörthersee monitorján megjelenő Facebook státuszjelentésekből ismerheti meg a kerékpározó.

A kerékpáros összesen ötféle üzemmód közül választhat, a puszta izomerejű hajtástól, az elektromos motor támogatta tekerésen át egészen a tisztán elektromos hajtásig. A „Pure“ menetprogramban a hajtáshoz szükséges teljesítményt kizárólag a kerékpáros biztosítja, míg a „Pedelec“ állásban az elektromotor is besegít, s 50-70 kilométer hatótáv illetve akár 80 kilométer/óra csúcssebesség is elérhető. Az „eGrip“ üzemmódban az Audi e-bike Wörthersee tisztán elektromos hajtással közlekedhet, legfeljebb 50 kilométer/órás tempóval. A haladás intenzitása ekkor forgatókarral szabályozható, a rendelkezésre álló teljesítmény a fedélzeti számítógéppel konfigurálható.

A „Wheelie” móduszban a hátsó kerék elektronikus hajtás-szabályzása segíti a különböző mutatványok végrehajtását. Ennek során az okostelefonon keresztül vagy közvetlenül az E-Bike kezelőelemeivel különféle üzemmódok választhatók: a „Power Wheelie“ a kevésbé gyakorlottak számára állatható wheelie-szöget kínál, míg a „Balanced Wheelie“ állás a komolyabb kihívásokat szolgálja. A „Balanced Wheelie“ állásban elektronikus szabályzás segít az egyensúlyt tartani, amint a kerékpáros előre-hátra mozgásait az elektromos motor segítségével egyenlíti ki. A kerékpáros így tömegének a hátsó kerékre áthelyezésével is szabályozhatja a sebességet: amint előrehajol, a kerékpár gyorsul, ha hátradől, lassul. Ha a kerékpáros állandó teljesítménnyel szeretné taposni a pedált, a tréning-üzemmódot választhatja.

Az elektromos motor a vázszerkezet legalacsonyabb pontján kapott helyet s közvetlenül a pedáltengelyt hajtja. A hátsó kerékre érkező maximális forgatónyomaték 250 newtonméter, az elektromos egység legnagyobb teljesítménye pedig – új rekordként az elektromos kerékpárok körében – 2,3 kilowatt. Elektromos komponensei nélkül a teljes jármű saját tömege mindössze 11 kilogramm, s kilowattonként kilenc kilogramm (hét kilogramm/lóerő) teljesítmény-tömeg aránya szintén rekordnak számít.

Fel