A holnap

Aktív biztonsági rendszerek

Intelligens biztonsági rendszerek a közlekedési balesetek kockázatának minimalizálására

Intelligens biztonsági rendszerek a közlekedési balesetek kockázatának minimalizálására

Egyre több a jármű az utakon, gyorsabb a forgalom áramlása és figyelemelterelő mértékű az információáradat – mindezek jelentősen leterhelik mind a haszonjárművek vezetőit, mind a személyautók sofőrjeit. Azonban soha nem állt még ilyen sok, a biztonságosabb vezetést segítő eszköz a kormány mögött helyet foglalók rendelkezésére. A már sok modern személyautóban és teherautóban megtalálható aktív biztonsági rendszerek jóvoltából ugyanis sokkal könnyebb elkerülni a kisebb és nagyobb baleseteket.

Automatikus vészfékező funkcióval kell felszerelni 2015 novembere óta az Európai Unió területén az új két- és háromtengelyes nehéz-teherautókat a törvényi kötelezettség értelmében. E rendelkezés célja csökkenteni azokat a baleseteket, amelyekben a teherautó beleütközik az előtte lévő járműbe – ezek a ráfutásos balesetek a teherautók közúti baleseteinek körülbelül ötödét alkotják. Jelenleg a jogszabályi előírás azt várja el, hogy a vészfékező rendszer a teherautó sebességét 10 kilométer/órával csökkentse. Jövőre ezt a határértéket 20 kilométer/órára emelik.

„Remek, hogy az előírás szigorodik, ám én még mindig úgy érzem, hogy a törvényi elvárások túl alacsonyak. Amennyiben 80 km/h tempóval haladva aktiválódik a vészfékező rendszer, akkor 20 kilométer/óránál jóval nagyobb mértékben kell csökkenteni a sebességet ahhoz, hogy egy súlyos ütközés elkerülhető legyen az elöl megálló autóval” – mondja Carl Johan Almqvist, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója.

A Volvo Trucks egy olyan rendszert fejlesztett ki, amelynek képességei messze túlmutatnak a jelenlegi és a jövőbeni törvényi elvárásokon. A rendszer, amelyet a vállalat 2012-ben mutatott be, elsősorban a vezető figyelmeztetésére szolgál, felhívja a figyelmét az ütközésveszélyre.

„Sok esetben már ez elég ahhoz, hogy a vezető gyorsan kiértékelje a helyzetet, és ez alapján elkerülje a balesetet” – magyarázza Carl Johan Almqvist.

A vészfékező funkció csak akkor lép működésbe, ha az feltétlenül szükséges, akkor azonban rendkívül gyorsan. A fékezés – azaz a lassulás – mértéke körülbelül 7m/s2, ami nagyjából megfelel annak, amire sok személyautó képes. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a teherautó 80 kilométer/óráról álló helyzetbe fékezhető körülbelül 40 méter távolságon.

A rendszer felügyeli az elöl haladó járműveket kamera és radar segítségével, és minden körülmények között működik – függetlenül attól, hogy süt a nap, párás vagy ködös az idő, esetleg sötétben halad a teherautó. Amennyiben ütközésveszélyt észlel, akkor a vezetőt folyamatosan erősödő fény- és hangjelzésekkel figyelmezteti. Ha a rendszer nem észlel reakciót a vezetőtől, akkor a rendszer automatikus részleges fékezést kezdeményez. Amennyiben a vezető még erre sem reagál, akkor aktiválódik a vészfékező funkció, amely a járművet álló helyzetig fékezi. Ha a vezető további öt másodpercig nem mozdítja meg a kormánykereket vagy egyéb kezelőszervet, akkor a rendszer automatikusan aktiválja a rögzítőféket, ez a biztonsági intézkedés megakadályozza, hogy a teherautó elguruljon sokkos vagy eszméletlen állapotú vezető esetén.

Amikor a vészfékező funkció aktiválódik, akkor a féklámpák villogni kezdenek – ez figyelmezteti a követő járműveket. Amint a teherautó sebessége 5 km/h alá csökken, akkor a vészvillogók is aktiválódnak.

A Volvo rendszere kanyargós utakon is működik, és meg tudja különböztetni az útszéli védőkorlátot a valós akadályoktól – azaz a járművektől, így például a motorkerékpároktól is. A rendszer előnyeinek teljes kihasználásához létfontosságú, hogy az összes szükséges funkció, például az ABS blokkolásgátló, engedélyezve legyen mind a teherautón, mind a pótkocsin.

Figyelembe véve, hogy milyen rövid idő telt el azóta, hogy a vészfékező rendszerekre vonatkozó törvényeket bevezették, még el kell telnie egy kis időnek, amíg a rendszerek pozitív hatásai megmutatkoznak majd a baleseti statisztikákban is. Azonban a Volvo Trucks meggyőződött a vészfékező rendszer és a további aktív biztonsági rendszerek előnyeiről.

„Aktív biztonsági rendszereink egy átfogó megoldás részei, amely egyértelműen segít csökkenteni a közlekedési veszélyhelyzeteket, azonban fontos észben tartani, hogy a technika önmagában nem képes mindent megoldani. A biztonságos közlekedési környezet feltétele az összes közlekedő közötti aktív interakció. Még mindig a tapasztalt és figyelmes, a járművét felelősségteljesen kezelő vezető a legjobb balesetmegelőzési megoldás” – mondja Carl Johan Almqvist.

A Volvo Trucks néhány intelligens biztonsági megoldása

  • Adaptív Sebességtartó Automatika – aktív sebességszabályzó, amellyel a vezető a beállított követési időközt tarthatja az elöl haladó járműtől.
  • Ütközésfigyelmeztetés Vészfékrendszerrel – figyelmezteti a járművezetőt az elöl haladó járművel történő ütközés veszélyére, szükség esetén fékezést kezdeményez.
  • Elalvásra Figyelmeztető Rendszer – jelzi a vezetőnek, hogy tartson szünetet, amennyiben a figyelmetlenségét vagy álmosságát észleli.

Forrás: www.volvotrucks.hu / 2017. május 3.

Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem?

Temporibus autem quibusdam et aut officiis debitis aut rerum necessitatibus saepe eveniet.

© 2016 gogogo.hu © Minden jog fenntartva.

Fel