Aerosport

AEROsport 2017. 11.

Kisgépes pilóták, sikló-ernyősök és Ultra Light gépekkel repülők vettek részt a HungaroControl repülés biztonsági fórumán, amelynek fő témája a légtér sértés volt. Az idei szliácsi légiparádén a Pterodactyl Flight csapata 100 évvel repít vissza bennünket az időben.

Kisgépes pilóták, sikló-ernyősök és Ultra Light  gépekkel repülők vettek részt a HungaroControl repülés biztonsági fórumán, amelynek fő témája a légtér sértés volt. A Közlekedés biztonsági Szervezet adatbázisa szerint 2006 és 2017 között 236 légtér sértés történt, ám az elmúlt két évben jelentősen megnőtt a légtér sértések száma, ezek döntő többségét kisgépes pilóták követik el.

A fórum nem titkolt célja egy komoly, szakmai párbeszéd kialakítása volt, hiszen a repülés biztonság szempontjából különösen fontos a kisgépes pilóta társadalommal való kommunikáció. Hogyan lehet biztonságosan, szabályosan, hatékonyan végrehajtani a repüléseket?

Az eddig bekövetkezett légtér sértések eredményeként nem alakult ki  komoly veszély. De a tendenciát és a benne rejlő kockázatot fel kell ismerni és a légtér sértéseket meg kell szüntetni, de legalább az előfordulások  számát csökkenteni kell – mondta a fórum szervezője Kurucz Mihály az AEROSportnak.

A HungaroControl szakembereinek tapasztalatai alapján a légtérsértést sok esetben a repülés előtti felkészülés vagy az alapvető légtérszerkezet ismeret hiánya okozza.Sajnos repülés előtt  a pilóták csak 60-70 százaléka készít repülési tervet.

A Netbriefing rendszert két éve üzemelteti  a HungaroControl. Ez idő alatt számos visszajelzés érkezett, hogyan lehetne még kényelmesebben használni a rendszert, ezek az ötletek valósulnak meg a mostani fejlesztéssel.

Akik nem tudtak részt venni a fórumon, az elhangzott előadásokat az interneten hamarosan megnézhetik.

Az idei szliácsi légiparádén csodálhattuk meg, hogy harcoltak “Azok a csodálatos férfiak, az ő repülő masináikkal”. A cseh Pterodactyl Flight csoport segítségével most nem kell egészen az őshüllők korába visszarepülnünk, elegendő csupán 100 évet…

A bőrsapkás pilóták pillanatok alatt, egy első világháborús légi ütközetet varázsoltak az augusztus végi szliácsi airshow nézői elé, az eredeti gépekre szinte megszólalásig hasonlító 2-3 fedeles masinákkal.

Az angol Sopwith 1½ Strutter és Camel, a szintén szövetséges légierőnél szolgálatot teljesítő S.E.5a, valamint a német Fokker Dr.I-es -amit egyszerűen csak Dreideckernek hívtak-, és a Fokker E.II-es melyek az eredeti harcimasinák 15-25%-al kisebb ultra könnyű repülőgép változatai.  

A kor “vadászgépei” először a polgári forgalomban használt repülők átalakításai voltak. Inkább csak megfigyelési, felderítési célokat szolgáltak, majd különböző fegyvereket erősítettek fel rájuk. A Sopwith gép fegyverzete korában kiemelkedő volt, a tűzerő túlnyomó részét a lövész által kezelt híres Lewis géppuska szolgáltatta. A Strutter másik géppuskája a pilóta elé került, a légcsavarlapátok szétlövését pedig egy egyszerű megszakítóval akadályozták meg, ha az egyik légcsavar-toll a géppuska elé került, egy rudazat kiakasztotta a géppuska elsütő szerkezetét, így az nem tüzelt. Ezzel a technológiával utolérték a német vadászokat akik már 1915 nyarától használták a szinkronizált géppuskát a Fokkeren.

A levegő meghódításának ős korában még igazi “testközeli” csatározások voltak a küzdő felek közt. Szinte olyan közelségben repkedtek egymáshoz, hogy nem csak géppuskával, vagy pisztollyal, hanem akár kis túlzással kardokkal is megküzdhettek volna egymás ellen. A pilóták, és a lövészek hatalmas lelkesedéssel lőtték egymás gépeit. Kicsit olyan hatást keltve mint egy videójátékban, amikor nincs következménye annak kit hányszor találunk el, mert mindig sértetlenül megússza a lövéseket.

A gépekről ledobott “bombák” pedig hatalmas robbanással, gomolygó tűzgömbbel, és füstfelhővel kísérve hagytak nyomot – szerencsére nem a reptér futópályájában – inkább csak a nézősereg emlékezetében.

Köszönjük figyelmüket. decemberi adásunkban is időutazunk egy kicsit. Meglestük, hogy készülnek a repülőgépek a nagy szerelőcsarnokban vagy akár egy kis műhelyben.  

www.facebook.com/aerosport.hu ; aerosport.hu

 

 

 

 

Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem?

Temporibus autem quibusdam et aut officiis debitis aut rerum necessitatibus saepe eveniet.

© 2016 gogogo.hu © Minden jog fenntartva.

Fel