Aerosport

AEROsport 2017. 07.

Júliusi adásunkban, a 2017-es szatymazi vitorlázó repülő világbajnokságról tudósítunk. Egy egészen új kategóriában versenyzett kilenc ország tizennégy pilótája. Megmutatjuk azt is, hogy a világ legjobb műrepülői hogyan manővereznek a Duna  fölött Budapesten. A Red Bull Air Race műrepülő-világbajnoki sorozat 11. futamán a Lánchíd alatt is átrepültek a pilóták.

 

Kilenc ország tizennégy versenyzője vett részt Szatymazon a 13 és fél méteres fesztávolságú vitorlázórepülő világbajnokságon. Sokan a világbajnokság előtt nem sokkal  voltak kénytelenek visszalépni a versenytől, ugyanis annyira új ez a kategória, hogy nem készült el a repülőgépük.

 

A magyar válogatott tagjaként Nagy Gábor versenyzett Szatymazon. Gábor csaknem 30 éve repül és több év kihagyás után talált vissza ismét a vitorlázó repüléshez.

Az időjárás nagyban befolyásolja egy-egy vitorlázó repülő verseny eseményeit. A két hetes verseny alatt minimum négy versenyszámot teljesíteni kell, hogy eredményes legyen. Egy nap egy futamot rendeznek, a reggeli eligazítás után a pilóták felkészülnek a versenyre.

 

A legkisebb vitorlázógépek, sokan így nevezik a 13 és fél méteres osztályt. Ez a kategória nagyon fiatal még, az első világbajnokságot két évvel ezelőtt rendezték Litvániában. Ennek a kategóriának a megszületésében közrejátszott, hogy a repülőgépgyártók fantáziát láttak ebben a típusban.

 

 

A szatymazi világbajnokság mindössze a második világbajnokság a kategória történetében.

A jövőben ezek a géptípusok a motoros vontatás helyett akár már saját elektromos motorjukkal is felszállhatnak. Legalábbis a fejlesztések ebben az irányba indultak el.

 

A Magyar Vitorlázórepülő Válogatott tagjainak legközelebb a csehországi Európa bajnokságon szurkolhatunk.

 

A világ legjobb műrepülői jöttek el Budapestre. A Red Bull Air Race műrepülő-világbajnoki sorozat 11. futamán 14 pilóta versengett a világbajnoki pontokért. A pályát idén is a Duna felett a Lánchíd és a Margit híd közötti szakaszon alakították ki.  A verseny célja, hogy a pilóták a lehető legrövidebb idő alatt, a lehető legkevesebb büntetőpontszám mellett végigrepüljenek a felfújható kapuk között kialakított légi pályán.

A futamon a 14 résztvevő egyenes kieséses rendszerben versenyzett egymással, mégpedig úgy, hogy a kvalifikációs időeredményük alapján párokba rendezték őket.

 

A hét győztes, valamint a vesztesek közül a legjobb időeredménnyel célba érő pilóta jutott be a negyeddöntőbe. A pilóták itt már egyenként repültek és a futamot leggyorsabban teljesítő versenyző lett a győztes.

 

A versenyhétvége az amerikai Kirby Chambliss győzelmével zárult. Az 57 éves amerikai pilóta 2004 után nyert újra a budapesti versenyen. „Imádok versenyezni, imádom a műrepülést, adrenalinfüggő vagyok. Ebben a sportban megvan minden, amit szeretek “ – nyilatkozta a nyertes a verseny után.

www.facebook.com/aerosport.hu ; www.aerosport.hu

Fel