Aerosport

A dugattyús repülőgépmotorok fejlődése 1. rész

Wright fivérek, Orville Wright és Wilbur Wright

A Wright fivérek motorja

A korai repülésben használt szerkezetek igen egyszerűek voltak és a megbízhatóságokkal is komoly problémák voltak. A technika fejlődésével egyre jobb hatásfokot értek el, de igazi áttöréseket a háborús időkben érték el. Habár az első világégésben inkább csak felderítő feladatokra használták. Az első légi harcokat is kézifegyverekkel kezdték. Talán nem nevezhető háborúnak, de a másik igen inspiráló környezet a versenytársakkal való lépéstartás és a végső cél elérése megelőzve őket. A Wright fivérek mint tudjuk győztek ebben a versenyben, bár ezt néhány nemzet vitatja.  Az önéletrajzukat olvasva felfedezhetjük a nehéz gyerekkor kiváltotta bizonyítási vágyat, ami bár nem a legideálisabb egy kisgyermek személyiségének kialakulásához, de ad egy állhatatosságot és kitartást, ami nélkül a kudarcok legyőzése szinte lehetetlen. És ők valóban nem adták fel, mindent megtettek a céljuk eléréséhez.

 

Wright fivérek első repüléséhez használt motoron nem volt karburátor és a szabályozást is a szikragyújtás módosításával oldották meg, ami igencsak rossz hatásfokot jelent. De még így is a kor legjobb súly lóerő arányú motorja volt és külön ehhez a feladathoz tervezték.

 

A korra jellemző ősi technikák mellett, mint a csapágyöntés a forgattyús házban és ennek a kaparó pengével való megmunkálása kialakítva a megfelelő csapágyhézagot, igen innovatív technikákat is bevetettek a merevség megőrzéséért és a súly csökkentéséért például az egy darabból kiöntött forgattyús házat, amibe a főtengelyt alagutas technológiával kell behelyezni és magában foglalta a fekvőcsapágyakat is. Itt említeném meg, hogy a főtengely öt helyen volt alátámasztva, ami szintén igen kedvező és merev kialakítás Persze ez egy nagyon bonyolult igen nagy szaktudást igénylő és ezáltal igen drága alkatrésszé tette ezt a forgattyús házat.

Megemlíteném még a nedves perselyes kialakítást is, amivel az öntöttvas zsákhengereket helyezték a forgattyús házba, ezzel a zsákhengeres kialakítással egyébként az igen érzékeny és ezáltal problémás hengerfejtömítést tudták mellőzni a kialakításból, míg a vízhűtéssel a szerkezet hőháztartását tudták megfelelő szinten tartani.

Ez a megfelelő keverékképződésben is igen fontos szerepet játszott, hiszen mint azt korábban említettem nem volt karburátor a szerkezetben, ami a tüzelőanyagot elporlasztva kialakította volna a megfelelő keveréket. Ez persze azt is jelenti, hogy nem volt, ami lefagyjon, mint azt sokan tudják a repülésnél a porlasztó lefagyása és egyáltalán a jegesedés problémája nagyon veszélyes jelenség, ami már +5 fok alatt jelentkezhet. Ennél a kialakításnál a keverék egy labirint járaton keresztül jutva elegyedik el a tüzelőanyaggal ami szintén része a bonyolult forgattyúsháznak.

Így az észak-karolinai Kitty Hawkban, ahová a kedvező széljárás és a kíváncsi szemek elöl költöztek több mint száz repülést hajtottak végre. Ezzel bizonyítva a repülőgép és a dugattyús motor jó kombinációját.

Szerző: Csonka Péter

Képek: hu.wikipedia.org

Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem?

Temporibus autem quibusdam et aut officiis debitis aut rerum necessitatibus saepe eveniet.

© 2016 gogogo.hu © Minden jog fenntartva.

Fel