Aerosport

81 éve repülték be az első R-03 Szittya gépet

1937. szeptember 1-jén repülték be Budaörsön a Rubik Ernő által tervezett, Esztergomban gyártott első R–03 Szittya gépet

81 éve, azaz 1937. szeptember 1-jén repülték be Budaörsön a Rubik Ernő által tervezett, Esztergomban gyártott első R–03 Szittya gépet.

Ez volt Európa akkoriban legkisebb repülőgépe. A 40 lóerős motorral hajtott, a 10 méter hosszú szárnytávolsággal kombinálva 180km/h maximális sebességgel repítette 5000 méter magasságig a gépet.

 

A repülőgép előállítási költsége akkoriban több ezer pengőre rúgott, viszont 100 km-en csak 8 liter üzemanyagot fogyasztott. Ez bizony nagy teljesítmény volt az 1930-as években.

Míg 1934 és 1938 között összesen csak 15 gép készült az esztergomi üzemben, 1938. március és május között ez a szám 27 lett. Ezek a gépek a következőek voltak: 1 db Szittya II (eladási ára: 3500 pengő), 12 db Vöcsök (eladási ára: 1600 pengő) és 14 db Tücsök siklógép (eladási ára: 1300 pengő).
A második világháború évei alatt a termelés leállt, és a repülés szünetelt.

1946. augusztus 1-jén a sportrepülés, és vele az esztergomi repülőtér a Közlekedési Minisztérium hatáskörébe került, majd 1948-ban az esztergomi AERO EVER-t is államosították, és szeptemberben motoros kiképzőiskolát alapítottak a városban.

1952 júniusában Esztergom adott otthont az IV. Nemzeti Vitorlázó Versenynek. 1955-ben a repülőgép építő- és javítóüzem Sportárutermelő Vállalatra változtatta nevét, és egyben áttért a fémépítésű repülőgépek és Jak–18 motoros iskolagépek javítására és gyártására.
1958-ban a vállat ismét nevet változtatott, felvette a Pestvidéki Gépgyár Esztergomi Gyáregysége nevet.

forrás: esztergom-anno.hu

Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem?

Temporibus autem quibusdam et aut officiis debitis aut rerum necessitatibus saepe eveniet.

© 2016 gogogo.hu © Minden jog fenntartva.

Fel