A holnap

Önvezető cukornádbegyűjtő

Önvezető Volvo teherautó gyűjti be a cukornádat

Új önállóan kormányzó teherautót fejlesztett ki a Volvo Trucks, amely jelentősen növelheti a brazil cukornádtermesztők termelékenységét. A frissen learatott cukornádat szállító teherautót nagy precízióval irányítják a mezőkön, így elkerülhető, hogy azok károsítsák a következő évi termést alkotó fiatal növényeket. Jelenleg a termés körülbelül négy százaléka elvész, ugyanis a fiatal növényeket eltapossák és a földet összetömörítik a mozgó járművek. Ez teherautónként és szezononként több tízezer amerikai dollárnak megfelelő bevételkiesést jelent.

Maringá városa São Paulo városától nyugatra egy órányi repülőútra található, az itteni Usina Santa Terezinha Csoport cukrot és etanolt készít a saját termésű cukornádból. Az elmúlt évben felnövő növények és a vállalat hatalmas ültetvényei tesztterületként szolgáltak a Volvo Trucks egy prototípusa számára. A teherautó fejlesztésének célja megvizsgálni, hogy az automatizált vezetés miként teszi lehetővé a föld és a termés károsításának elkerülését, s ezzel a bevételek növelését. A termés növelésének potenciálja igen jelentős – akár évente tíz tonnával nagyobb hozam érhető el hektáronként.

„A Volvo Trucks megoldásával növelhetjük a termelékenységet, nemcsak egy egyszeri betakarítás alkalmával, hanem a cukornádnövény teljes élettartama során, ami 5-6 évet jelent” – magyarázza Paulo Meneguetti, a Santa Terezinha pénzügyi és beszerzési igazgatója.

Jelenleg a cukornád betakarítása aratógépekkel és manuálisan irányított teherautókkal történik, amelyek egymás mellett haladnak kis sebességgel. Amikor a teherautó rakfelülete teljesen megtelik, akkor elhajt kiüríteni azt, és a következő teherautó felfejlődik az aratógép mellé, majd megismétlik a folyamatot. A teherautó-vezetők számára az a nagy kihívás, hogy járművük sebességét az aratógépéhez kell igazítani, és egyúttal teljes mértékben arra kellen összpontosítani, hogy annak nyomában haladjon. Ugyanis csak így kerülhetik el, hogy összetapossák a jövő évi termést alkotó környező növényeket.

A Volvo Trucks ezt a problémát egy olyan vezetői segédrendszerrel oldotta meg, amely automatizálja a kormányzást. Ez biztosítja, hogy a teherautó mindig pontosan a megfelelő nyomvonalon halad – amikor az aratógéphez odahajt, amikor mellette halad és amikor végül elhajt onnan -, így a növényeket nem károsítja azzal, hogy összetapossa. GPS-vevők segítségével követi a teherautó a cukornád ültetvény térképének koordinátarendszerén kijelölt utat. Két giroszkóp gondoskodik arról, hogy a rendszer ne csupán az első kerekeket, hanem az egész járművet nagy pontossággal irányítsa, így a teherautó oldalirányban legfeljebb 25 milliméterre tér le a meghatározott útvonalról. A rakodás során a vezető a jármű sebességét a sebességtartóval szabályozhatja vagy akár manuálisan is lassíthat és gyorsíthat. Mivel a vezető mentesül a precíziós kormánykezelés rendkívüli koncentrációt igénylő és fárasztó feladatától, így könnyebben összpontosíthat munkájára, azt kevésbé megterhelő és biztonságosabb módon végezheti az egész műszak során.

„Ezzel a megoldással hamarosan jelentősen növelhetjük a cukornádiparban tevékenykedő ügyfeleink termelékenységét. Egyúttal javítani tudjuk járművezetőik munkakörülményeit és növeljük a biztonságukat. Ez a munkát vonzóbbá teszi, így könnyebben találhatják meg és tarthatják meg a járművezetőket” – mondja Wilson Lirmann, a Volvo Group Latin America elnöke.

Idén nyáron a kutatási projekt átlép majd a termékfejlesztési fázisba, még több jármű kerül ki üzemeltetői tesztre. Ezt követően a megoldás várhatóan kereskedelmi forgalomba kerül a belátható jövőben.  Már idén kínál majd ügyfeleinek a Volvo Trucks egy fejlett GPS-alapú térképolvasó rendszert, amely a járművezetőnek lényegesen könnyebbé teszi egy előre meghatározott útvonal követését, ám e rendszer esetében a kormányzás feladatát még manuálisan végzi majd a vezető.

A cukornádszállításban használt önműködően kormányzó teherautó a Volvo Trucks automatizáltan közlekedő járművekkel kapcsolatos egyik kutatás-fejlesztési programja. Jelenleg különböző teszteket végez a vállalat: Svédország északi részén, a Kristineberg bányában egy önvezető bányászati teherautóval, illetve egy önvezető hulladékgyűjtő teherautóval a svédországi Göteborg városában. E valós körülmények között végzett próbák célja kiértékelni, hogy a különböző szintű automatizálást kínáló rendszerek miként fokozhatják a termelékenységet és a biztonságot, miként javíthatják a munkakörülményeket.

Adatok

  • Jármű: önműködően kormányzó Volvo VM cukornádszállításra konfigurált kivitelben.
  • Automatizálás: GPS-vevők és kettős giroszkópok (IMU, inerciamérő egység), léptetőmotor a kormányzáshoz és vezetői kijelző.

Forrás: www.volvotrucks.hu / 2017. június 8.

Fel